zondag 10 februari 2019

Zelf Plantaardige Vegan Room Maken!

Zelf Plantaardige Vegan Room Maken!

Vroeger kocht ik af en toe brickjes met plantaardige room. Meestal soja, maar ook haver, kokos en amandelroom heb ik geprobeerd.

Nu is het al jaren geleden dat ik nog geld heb gespendeerd aan zulke 'makkelijke' oplossingen.

Spaghetti met rode bonen en heeeeeel romige tomatensaus, verkregen met geweekte cashewnoten - supersimpel, superlekker!

Waarom koop ik geen plantaardige room meer?
-het is duur
-het is niet ecologisch (verpakking, vervoer)
-er zitten vaak allerlei ingrediënten in die onnodig zijn: te veel zout, verdikkingsmiddelen, olie, enzovoort.

Ik maak al een hele tijd mijn vegan room zelf!

Nu denk je misschien: maar dat is toch heel omslachtig, en het vraagt zoveel tijd, en het is misschien niet even lekker als in de winkel gekochte room?

-Omslachtig? 
Nee hoor: net heel erg makkelijk. Alles wat je moet doen is af en toe de granen, noten, pitten en zaden die je in je voorraadkast hebt staan aanvullen.
Op de dag dat je de room nodig hebt, zet je de noten te week in water. Minstens 20 minuten.
Daarna mix je ze met een bodempje water. Beetje zout, of andere kruiden, of een zoetmiddel als het voor een dessert is toevoegen. Klaar!

-Duurt lang?
Weken duurt twintig minuten, mixen 2. Ben je vergeten weken, dan kan je noten en pitten en zaden ook tien minuten koken en daarna mixen. Heel handig is de avond tevoren of de ochtend van de dag dat je room nodig hebt al je ingrediënten te week zetten. Tegenwoordig lukt het me steeds beter om hieraan te denken, omdat ik nu met een (los opgesteld) weekmenu plan werk.
Onze lokale bioboer is namelijk enkel open op vrijdag. Zodoende doen wij meestal vrijdag de boodschappen. Dat dwingt ons om na te denken en te plannen voor een hele week, en ik ervaar daar alleen maar voordelen van! Voor we naar de winkel gaan stel ik dus nu een lijstje op met maaltijd-ideeën voor zeven dagen.

Zo'n los weekmenu plan doet wonderen voor mij! Het biedt
1) rust in mijn hoofd (door de week nooit meer hoeven denken, "ah ja, wat gaan we vanavond eten"), 2) gelegenheid om eens wat ingewikkeldere recepten uit te testen (want aangezien ik op voorhand plan kan ik ook 'specialere' ingrediënten inslaan voor die week),
3) een heel gevarieerd weekmenu,
4) het weekmenuplan helpt me te herinneren om bv de avond tevoren bonen, linzen of noten te weken, die ik dan de volgende dag klaarmaak!

Aan de hand van mijn ideeën of "goestingskes" voor die week kijk ik na wat we nog in huis hebben, wat er in de tuin staat, en wat aangekocht moet worden, en met die info stel ik een boodschappenlijst
op.

-Niet even lekker als in de winkel?
Oké, soms is mijn vegan room wat grover van structuur, en wat minder zout, maar eigenlijk vind ik hem meestal zelfs lekkerder! En doordat ik pakweg zonnebloempitjes nu vaker week om room mee te maken, maak ik ook vaker spreads voor op de boterham!

-Waar gebruik je die vegan room dan voor?
Meestal voor spaghetti saus.
Soms voor in soep.
Om een saus mee in te dikken.
Als tweede lasagnesaus.
Om chocolademelk extrrrraaa lekker mee te maken!
Als basis voor een boterhambeleg.
En jij?

-Waar kan je zelf vegan room mee maken?
Met zoveel! Meestal kies ik voor een "wit" ingrediënt, dat een bleke kleur oplevert. Het oog wil ook wat, enzo.
Dus:
*granen: haver
*noten: amandelen, cashew, macadamia. Hazelnootroom heb ik nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat dat een hit in chocomelk of chocopasta kan worden!
*pitten en zaden: zonnebloempitjes, pompoenpitjes
*soms: van plantaardige melk, zoals sojamelk, hennepmelk, havermelk, amandelmelk. Het idee is dan eerder een bechamelsaus maken: je verhit olie, bakt daar kort maïsmeel in, blust met plantaardige melk, blijft roeren en melk toevoegen tot je de gewenste dikte hebt. 

En, hoe maak je dat nu?

Vegan  Recept: Zelf Room maken
Nodig:
Een deel haver, noten, pitten of zaden, of een mengeling
-water
-idealiter een maatbeker of langwerpige kom om in te mixen
-een mixer of blender
Hoe maak je het?
1.Zet je gekozen roomingrediënt onder water in een kom. Laat een nacht, of een dag, of twintig minuten weken. Als je dat allemaal vergeten bent en absoluut room wilt en slechts tien minuten tijd hebt: kook water en kook je ingrediënt tien minuten (dit geldt niet voor granen, wel voor noten).
2.Giet het geweekte af.
3.Voeg een weinig (ongeveer 1/4e) water toe. Maak je haverroom, dan hoef je slechts weinig of geen water toe te voegen.
4.Mix.
5.Eventueel kan je nu kruiden of zoetmiddelen of zout toevoegen, naar gelang welk gerecht je maakt.
6.Hoe meer water je gebruikt, hoe dunner de room, bij minder water: heel dikke room. Raketwetenschap, voorwaar.
7.Smakelijk.

Koop jij nog room? Wat is je favoriet?


2 opmerkingen:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Room gebruik ik eigenlijk nooit, ook al niet toen ik nog niet vegan at. Als ik iets met een witte saus eet maak ik eigenlijk altijd een plantaardige bechamelsaus. Ik gebruik daarvoor zelfgemaakte sojamelk en maak het vaak extra op smaak met wat mosterd en edelgistvlokken. Ik gebruik wel altijd volkorenmeel, daardoor ziet de saus er iets minder 'mooi' uit maar is wel iets gezonder.

De cashews gebruik ik om een sausje mee te maken bij mijn 'loaded sweet potato'. Dat breng ik dan op smaak met wat bouillonpoeder, mosterd, edelgist en een snufje gerookte paprikapoeder en knoflookpoeder.
Momenteel is dat echt mijn lievelingsgerecht :)

Krol zei

Dat klinkt superlekker!