zondag 30 september 2018

Zelf aromatische chai thee kruiden maken en vegan chai melk recept

Onlangs kocht ik een proefpakket met verschillende bio theeën.

Er zat een heeeeeeerlijke chai bij: een mengeling van zwarte thee, met typische chaikruiden: gember, kardemom, zwarte peper en kaneel.

Toen ik door India rondreisde was ik verslaafd aan de Indische chai: de typische Britse nalatenschap van thee met een stevige wolk melk, waar de Indiërs geurige kruiden aan hebben toegevoegd.



Superlekker! Maar... Drie problemen ervaar ik wanneer ik thuis dit soort thee wil zelf maken:

1. Ik drink geen koemelk.
2. Ik eet zo weinig mogelijk ongeraffineerde suiker, en in India strooide men kwistig met dat witte goedje.
3. Op een of andere manier smaakt mijn chai nooit zo kruidig als hoe ik hem herinner. Misschien ligt dat aan de mindere kwaliteit van hier ingevoerde kruiden, misschien heeft het te maken met het feit dat — ook veel biologische — theebedrijven hun thees oppimpen en sterker maken door er aroma's aan toe te voegen: iets wat ik thuis niet kan.

Ik dacht eens na en bedacht volgende oplossingen, die ik hier wil delen, want 1)je kan ze ook op andere kruidenthee toepassen en 2) chai is gewoon heerlijk lekker.

De Oplossingen:

1. Ik gebruik amandelmelk ipv koemelk. Ik kies voor amandel omdat dit van alle plantaardige melken de meest romige en volle is, die volle koemelk het dichts benadert. Zonder dat er ook maar één koe voor heeft moeten lijden!

2. Ik gebruik kokossuiker ipv witte suiker. Het blijft nog steeds suiker, en dus per definitie ongezond. Kokossuiker is ook duurder. Maar toch ervaar ik bij kokossuiker geen "sugar rush" zoals ik die bij witte suiker wel voel. En kokossuiker kleurt je chai mooi!

3. Gedroogde kruiden geuren en smaken sterker dan verse. Ik zorgde er dus ten eerste voor dat mijn kruidenmengeling gedroogd was.
Ten tweede bedacht ik me dat de smaak veel sterker naar boven komt wanneer je de kruiden, vlak voor gebruik, even in de vijzel, of in de keukenmachine maalt. De essentiële olieën komen dan vrij: n waar genot voor neus en verhemelte!

 In kleine stukjes gesneden, ongeschilde gember: gewoon aan de lucht laten drogen werkt prima.
 Mengeling van 2 delen gedroogde gember, 2 delen in stukjes geknipte dunne kaneelstokjes, 1 deel kardemompeulen, en 1 deel zwarte peperbolletjes.


Vegan Recept: Zelf geurige chai kruidenmengeling en chaithee met amandelmelk maken:
Nodig:
-zwarte, biologische thee, fairtrade en van goede kwaliteit, en bij voorkeur los verpakt ipv zakjes (minder afval, meersmaak).
-amandelmelk
-mes
-een stuk gember van twee centimeter of meer
-kaneelstokjes
-kardemompeulen
-kokosbloesemsuiker
-vijzel en stamper, of keukenmachine
-kookpot
-theemok
-roerlepel
-zeef
-bij voorkeur: een herfstige dag, voor extra gezelligheid :)
Hoe maak je het?
Voor de Chai Kruidenmengeling (een kleine voorraad)
-een stuk gember van minstens 2 centimeter
-kaneelstokjes
-kardemompeulen
-zwarte peperbolletjes
-voorraadpotje
1.Snij de gember in heel kleine stukjes (schillen hoeft niet) die je op een schaal te drogen legt. Drogen aan de lucht duurt een dag of drie, het gaat sneller als je de gember op de chauffage droogt, maar dan zullen er geurstoffen vervliegen.
2. Snij of knip (ja met een schaar!) de kaneelstokjes in kleine stukjes.
3. Meet af: 4delen gedroogde gember, 2delen kaneel, 1 deel kardemom, 1 deel zwarte peper.
Om zwarte thee met chaikruiden te maken (dus enkel thee en kruiden):
Nodig:
1 tl zwarte thee per persoon
-250 ml gekookt water
-1 tl chaikruiden van je eigengemaakte voorraad
Hoe maak je het?
1. Giet het water op de kruiden en de thee in een mok en laat trekken
Om echte Indische vegan Chai (thee + melk + chaikruiden) te maken:
Nodig (voor twee kopjes):
-2 tl zwarte thee
-3/4e kop water
-1,5 el kokossuiker
-1 tl eigengemaakte chai kruidenmengeling
-1 c amandelmelk
-kookpot
-zeef
Hoe maak je het?
1. Doe de thee  in een kookpot.
2. Voeg water en suiker toe
3.Vijzel je hoeveelheid chaikruiden, of doe ze even in een keukenmachine.
5. Voeg de kruiden toe aan de pot.
5. Breng aan de kook
6. Eens het kookt, de amandelmelk toevoegen en roeren.
7. Op hoog vuur laten koken, en telkens het schuim stijgt, de pot even van het vuur heffen voor het overkookt, daarna er weer opzetten en laten verder koken (dit is de manier van de Indische straatstalletjes!)
8. Dit drie keer herhalen
9. Zeven boven een theemok
10.Smakelijk!

 Het thee/suiker/kruiden/watermengsel staat net op het vuur.
 Het schuim rijst naar boven en kookt net niet over.
 Chai zeven boven een kopje.
Klaar!

Geen opmerkingen: