zondag 20 mei 2018

Foto's#19: hondenhulpje, lentepicknick, bijenzwerm, netelsoep

Las je mijn post: de pompoenen moeten op? De hond hielp me bij het verwerken van de pompoensteeltjes... 





Het was prachtig lenteweer en in het bos groeien er dan anemonen: ideaal voor een picknick, met... lenterolletjes, uiteraard. 






 Lentebos en meanderend beekje...

Wat er nog overschoot aan - ietwat verfrommelde - lenterolletjes!

Tijd voor asperges! Heel eenvoudige maar lekkere vegan schotel: gebakken patatjes en champignonnetjes, sla, veganaise, en asperges!


 De bijen doen het goed. Onlangs was ik in de tuin aan het werken toen ik hen plots heel erg luid hoorde zoemen. Het was warm weer, en dus wist ik: dat geluid is het signaal dat ze gaan zwermen. Ik mocht getuige zijn van dit indrukwekkende natuurwonder. Spijtig genoeg voor mij kozen de bijen een gigantische hoge plek (ik denk veertien meter) uit om in zwerm aan te gaan hangen: aan de tak van een dun boompje, waar je onmogelijk een ladder tegen kan zetten, dat zich op de oever van de beek  bevond. De tros was gigantisch, en in de vorm van een aardbei: zie je hem hangen?



Ik wens de bijen een veilige reis! Achteraf hoorde ik dat er zoiets als een bijenlokker bestaat.
Ondertussen hebben we nog twee flinke nazwermen gehad :)
Heel anders dan de eerste kozen beide zwermen ervoor — heel beleefd van hen — om netjes bereikbaar aan een lage appelaartak te gaan hangen. We slaagden er in om beide trossen te scheppen, en gaven ze weg aan een vriendin — bij haar weten we dat ze goed zullen zitten!



Ik plukte neteltopjes en maakte er een dikke soep van, voor bij rijst met in sojasaus gesmoorde gebakken champignons: mm!

Geen opmerkingen: