zondag 13 mei 2018

De Pompoenen moeten op!

Vorige herfst hadden we een mooie oogst aan allerlei soorten pompoenen.
We hebben er de hele winter en herfst door van kunnen eten — ze bewaren erg lang — maar nu, aan het einde van de lente, beginnen ze toch een beetje te rimpelen.

Tijd dus om allerhande pompoen gerechtjes te maken!

Kunnen we echt geen pompoenen meer zien, dan kunnen we ze altijd nog drogen (check hier voor meer uitleg) voor later.

Ook heb ik al met succes hondenkoekjes gemaakt mbv mijn krokettenmachine en mijn droogoven.

De Pompoen Recepten/ Ideeën die wij het Allerlekkerst vinden:

1. Pompoenfrietjes
Nodig:
-Mandoline (lees hier meer) of mes en plank
-frietketel of wok en frituurolie (wij gebruiken kokos)
-optioneel: zout en kruiden
Hoe maak je het?
1. Schil en ontpit je pompoen en snij daarna in schijfjes of frietjes
2. Verwarm de olie op 180 graden celsius
3. Frituur tot gaar, desnoods twee keer frituren


Pompoenfrietjes met extra aardappelen die opmoesten, veganaise, ketchup, apel/koolslaatje!


2.Pompoenlasagne
Ik gebruik hiervoor vaak dit recept. Helaas heb ik nog geen killerrecept gevonden om zelf glutenvrije lasagnevellen te maken. Ik heb al wel geprobeerd met kikkererwtenmeel + lijnzaad, maar voorlopig nog geen gewenst resultaat. Hoe je gewone lasagnevellen (met gluten) maakt en bewaart, lees je hier.





3. Pompoenburgertjes
Ik kan je onmogelijk hoeveelheden geven voor een pompoenburgerrecept, want ik flans maar wat bij mekaar tot het goed aanvult.
Je kan vertrekken van:
-pompoen, geschild, in blokjes gesneden, en zacht gekookt met een weinig water, daarna gemixt
-kikkererwtenmeel
-Maïsbloem of rijstmeel
-zout
-kruiden allerhande (ik naam gerookt paprikapoeder, cayenne, komijn, provencaalse kruiden, peper, nootmuskaat, ...
-havervlokken om te binden
=>Meng alles lang voor je burgers gaat rollen. Als je het geheel een tijdje laat staan, zullen de havervlokken en het kekermeel het vocht opnemen. Maak je handen nat en rol burgers uit. Bakken. Klaar.



4. Pompoencurry
Je kan kiezen voor Thais gïnspireerde of Indisch geïnspireerde curry. Ik ging voor Thais, ik volgde dit recept, en wow, was me dat een voltreffer: superlekker, en supermakkelijk! Heb je geen sinaasappelen of citroenen in huis, neem gewoon wat verschillende soorten witte azijn: appel en witte wijn, bv, en rijstazijn.



Wat maak jij het liefst met pompoen?

Geen opmerkingen: