zaterdag 21 april 2018

Vegan Recept: Pizzaspread & GV Pizza

De laatste tijd experimenteer ik veel met notenboters. Nu ja, meestal maak ik gewoon vegan gianduja (hazelnoot, cacaopoeder, kokossuiker) :) — een heerlijk plantaardige nutella!

Maar onlangs ontdekte ik de vegan pizzaspread. Supermakkelijk, snel, voedzaam, lekker, en gezond! En... Eens een ander smaakje voor op je cracker of boterham, of om in te dippen met wortel, selder, etc


Vegan Recept: Pizzaspread
Nodig:
-100g cashewnoten
-2 el tomatenpuree
-2 el olijfolie
-teentje look, meer mag ook, in stukjes gesneden
-scheutje citroensap of, als je dat niet hebt, wittewijnazijn of appelazijn
-tl stroop of iets zoets
-2el gistvlokken
-zwarte peper
-zout
-provencaalse kruiden
-paprikapoeder
-cayennepeper
-pannetje
-keukenmachine
Hoe maak je het?
1.Rooster de cashewnoten droog in een pan tot ze beginnen geuren en licht te verkleuren.
2.Doe alle overige ingrediënten, plus de kruiden naar smaak, in de keukenmachine.
3. Ik heb de hoeveelheden geschat, zelf meet ik dat nooit af, maar voeg ik op smaak toe, dus: experimenteer met wat jij lekker vindt!
4. Eens de cashews wat afgekoeld zijn, voeg je ze toe aan de keukenmachine.
5. Vervolgens alles blenden tot je een smeuïge mix hebt.
smakelijk!

Toen ik pizzaspread maakte, moest ik natuurlijk ook aan pizza denken. Ik vermijd nog steeds zoveel mogelijk tarwe, omdat ik merk dat mijn buik na het eten van gluten echt opblaast.

Een heel makkelijk alternatief voor pizza is kikkererwtenmeel pizza. Ok, het is niet hetzelfde, en een echte Italiaan zou je waarschijnlijk lynchen als je hem het als pizza voor zou schotelen.
Maar, de toppings zijn wel hetzelfde, het is makkelijk om te maken, zonder kneden, snel klaar, en gezond!
Misschien moet ik het niet GV (glutenvrije) pizza noemen, maar Pizza-Farrinata, of Pizza-Socca. Daar zou een Italiaan, vermoed ik, wel mee kunnen leven aangezien kikkererwtenmeelplatbrood, farrinata dus, iets typisch Italiaans is!
Voor een klassiek farrinata recept met rozemarijn klik hier.







Vegan Recept: Pizza Farrinata
Nodig:
Deeg:
-3 c kekermeel
-1,5 c water
-4 el gesmolten kokosolie (of andere olie)
-1 tl zout
-optioneel: kruiden voor in je deeg, denk oregano, peper, ...
-1 teentje look, gesneden
-mixer (optioneel)
-oven
-pizza of taartvormen
Toppings:
-champignons in schijfjes
-ui in ringetjes
-1 paprika in reepjes
-2 tenen look, gesnipperd
-olie
-peper
-zout
-provencaalse kruiden
-cayennepeper
-paprika
-tomatenpuree of ketchup/ als je meer tijd hebt kan je een eenvoudig tomatensausje bereiden
-gistvlokken
Hoe maak je het deeg?
1.Meng meel, water, zout, lookteen, optionele deegkruiden, en olie — gebruik eventueel een mixer.
2. Laat het deeg rustig staan.
3. Verwarm een oven op 180 graden.
4. Vet vormen in.
5. Snij je look, ui, paprika en champignons.
6. Giet het deeg in de vormen (ik gebruikte er drie) en bak 15 minuten. Laat je oven daarna nog lopen.
7. Verhit olie in een pan en bak de ui glazig.
8. Voeg look, champignons en paprika toe en bak zodat ze glanzen.
9. Haal je gebakken Farrinata uit de oven.
10. Verspreid tomatenpuree, ketchup of saus over de gebakken deegjes in hun vorm.
11. Beleg vervolgens met de toppings.
12. Doe hier kruiden over naar smaak.
13. Zet nog vijf minuten in de oven.
14. Haal er uit, bestrooi met gistvlok.
15. Smakelijk!!



Geen opmerkingen: