zondag 1 april 2018

Foto's#18: vegan nutella, tulpen, tuinhond, en lucky bees

Ik maakte vegan nutella voor op crackers: ouch, zo lekker!

 Gefermenteerde groentjes, champignonnetjes, en bloemkool"rijst" met worteltjes en patatten. Bloemkoolrijst is een nieuwe ontdekking: je vermaalt een bloemkool in een keukenmachine tot rijstkorrelgrote stukjes, en die wok je dan. Heel lekker!

Ik maakte de zoete aardappelkoekjes met avocado en citroen van Eva, plus champignons in de oven met look. Was superlekker!


Ik kreeg een prachtige bos tulpen!

 Rammenas/wortel/sla met miso/citroendressing, nootjes, patatten en lang gegaarde paprikareepjes

Het is pasen en ik wilde eigenlijk chocolade-eitjes maken met pralinévulling, zoals hier.  Nu is het helemaal niet moeilijk om praliné te maken, noch om chocolade te fabriceren. Nee, de kunst is, om de gekarameliseerde hazelnootjes niet allemaal op te eten nog voor je ze fijngemalen hebt tot praliné. I plead guilty!
 


 Het is een late lente. Nu er nog weinig groeit, is het tijd om alle grondbedekking (mulch) van de bedden bij mekaar te harken en op de composthoop te gooien. Lees ook: een permacultuurtuin opstarten. Doen we dat niet, dan klit het gras op onze zware en natte grond samen en vormt het ondoordringbaar onkruid. Dus ga ik er deze dagen gewapend met schoffel en hak op uit. De hond is in een fervente tuinhelpster getransformeerd! Ze vindt het te gek om mee de tuin in te mogen, en ziet het nu als haar taak om, net als ik, te gaan krabben in de grond. Ze denkt dat we op muizenjacht zijn! Ze graaft enthousiast hele gaten, en ik laat haar begaan, want onze zware grond mag best wel omgewoeld worden. Zit er een verdroogde stengel of een grote graspol in de weg, dan trekt ze die met haar bek los! Schoffelen wordt een plezier wanneer ik mijn hondentuinhulpje bij heb :)
Achteraf is ze steevast helemaal gaar en moe. Haar poten zitten onder de modder, en dan kan ze uren in de weer zijn om alles weer helemaal piekfijn schoon te wassen. Bewonderenswaardig!


Meneer en Mevrouw Merel hebben een nest in ons fietskot gebouwd! Superschattig, maar ik weet niet of ze het straks leuk gaan vinden wanneer wij onze fietsen komen halen...Gelukkig zijn er nog meer vrije nestplaatsen in de tuin.


 De bijen leven nog! Een superprestatie, want het was eerst een hele vochtige winter, met daarna vorst, en nu een heel late lente. Maar... wat hebben ze een geluk gehad! Een dode boomstam is net naast hun kast gevallen van aan de overkant van het beekje. Pfieuw!
Late lente, kleine narcissen!

Geen opmerkingen: