zondag 14 januari 2018

Foto's#16: pakora's, citroenplant, daikon/wortel fermenteren, driekoningentaart


 We maakten pakora's, hartige gefrituurde hapjes van groenten met een jasje van kikkererwtenmeel en kruiden, mjam!

 Ik kreeg een citroenplant! Waw, mijn eigen citroenen verbouwen... Altijd al van gedroomd :)




We hadden nog veel kikkererwtenmeel en ik zocht even op wat je daar allemaal mee kan. Ik vond dit leuke lijstje van one green planet, en daartussen stond een glutenvrije pizza van kikkererwtenmeel met champi's en vegan mozzarella. Het ziet er misschien niet bepaald smakelijk uit op mijn foto (op die van de link wel hoor) maar ik kan je verzekeren dat het heeeeerlijk was! En vrij snel klaar! Dit gaan wij hier nog maken, en met andere vullingen ook!


Lekkere maaltijd van knolselderpuree, gespiralizede worteltjes met pompoelmoesdressing, en gebakken aubergine...


 We hadden een mooie oogst aan daikon dit jaar. Maar toen bleek dat rauwe daikon voor euh, nogal veel gasvorming zorgt :)
Fermenteren dus, die handel!
We raspten 1 kg worteltjes en 1kg daikon met de mandoline (voor meer ideeën met de mandoline, zie hier), en masseerden dat alles met wat gember en 28 gr zout, tot er veel sap vrijkwam.
 Daarna alles goed samendrukken in een pot, en de groentjes naar beneden duwen met een pot gevuld met water. Een week laten staan op kamertemperatuur, daarna kouder wegzetten, en smullen!



We hadden nog wat bladerdeeg over van mijn restenarme dieet, en omdat het zes januari was en we bezoek kregen, bakten we een vegan driekoningentaart! Het recept vond ik hier bij Happy Veggie, ik had niet genoeg amandelen maar met een mengeling van cashewnoten en amandelnoten werkte het ook prima! De taart was superlekker! 

Geen opmerkingen: