zondag 24 december 2017

Vegan Restenarm Dieet: hoe overleef je dat?



Een restenarm dieet volgen als vegan

Ter voorbereiding van mijn behoorlijk heftige endometriose-operatie moest ik een restenarm dieet volgen. 

Ik had niet ingerekend, dat ik ook na de operatie, omdat er een stuk darm was weggenomen, dat restenarme dieet voor minstens drie weken zou moeten volgen. En dat ik daarna pas heel langzaam en voorzichtig weer vezels in mijn eten mag introduceren.

Het ziekenhuis gaf me een lijst mee van alles wat ik wel/niet mocht eten.

Mag wel: alle vlees, vis, zuivel, eieren.

Mag niet: peulvruchten, noten, heel wat groenten, heel wat fruit.

Hoe overleef je zo’n dieet, als veganist/e?

Op mijn lijst stond geen enkel plantaardig alternatief vermeld. Gelukkig kon ik een gesprek met de diƫtiste boeken, en was zij zo vriendelijk om me verder op weg te helpen.

Maar omdat er in het algemeen geen of weinig vegan opties op zo’n lijst staan, en omdat je er ook op internet weinig over kan vinden, zal ik hier opsommen wat je als vegan op een restenarm dieet wel kan eten – hopelijk heb je er wat aan!

Eiwitbronnen:

-tofu mag, maar let op met zijden tofu. Wij probeerden gefermenteerde tofu (is gezonder en makkelijker verteerbaar, bovendien smaakt het ook goed!)
-alle plantaardige yoghurt mag: haver, kokos, amandel en soja
-alle plantaardige melken uit de winkel mogen, maar let op met degene die je thuis maakt, en check voor de zekerheid het etiket. Als het meer dan 2 gram vezels per honderd gram bevat, wordt het al gevaarlijk. Ik dronk rijstmelk en havermelk uit de winkel. Zelfgemaakte chocolademelk met cacaopoeder en agave deed me veel deugd.
-Hempfu heb ik zonder problemen kunnen verteren, evenals tempeh.
-Ook rijpe avocado bevat veel eiwitten

Koolhydraten en suikers:

-Qua fruit: mango, rijpe peer, rijpe banaan, rijpe perzik en rijpe abrikoos, alles steeds zonder schil
-opgelegd fruit zonder schil en pit. Ik maakte een uitzondering voor opgelegde kriekjes (met schil), om te genieten van het nostalgie gerecht tofuballetjes met wit brood en kriekjes :)
-confituur: ik koos voor abrikozenbeleg solofrutta (puur fruit en citroensap) en voor gelei van de bezegaard (gezoet met agave).
-Alle wit brood mag. NB tarwe, en al zeker witte, geraffineerde bloem, wordt niet aangeraden als je endometriose hebt. Ik ben niet van plan in de toekomst veel of vaak witte bloem te eten, maar om aan te sterken en omdat ik op dit moment zo weinig groenten kan eten, acht ik het tijdelijk noodzakelijk om het toch te eten.
Aangezien ik een jaar lang geen brood had gegeten ging ik helemaal loos met o.a. zelfgemaakte appelflappen (de appels geschild en echt tot moes gekookt) - we probeerden ook banaanflappen, abrikozenflappen, mangoflappen en kriekenflappen - mjam!



Abrikozenflapjes...

Nog een leuk vezelarm witte bloem recept is alu paratha (heerlijk in de pan gebakken platbrood met aardappel/wortel/bloemkool – wees wel voorzichtig met de kruiden en laat zeker de chili weg), vegan pannenkoeken met banaan, toast met vegan kaas, …
-Mijn vriend maakte een heerlijke groententaart/quiche/pizza, met prei, wortels, bloemkool, broccoli en haverroom... Het deeg was het gewone recept voor witbrood: witte bloem, water, gist, zout.


Groentetaart, in heel slecht winterlicht getrokken :)

Groenten:
- gekookte witloof, broccoli, aardappels, wortels, bloemkool, prei, ui (in soep) - let wel op met ui: in het begin verteert het lastiger, zorg ervoor dat het goed doorbakken en gekookt is en in kleine stukjes gesneden.
-gezeefde en pitloze en geschilde tomaten

Drankjes
-thee
-chocolademelk
-gezeefde vruchtensappen (check of er vezels in zitten)
-plantaardige melk


Dingen die ik at en waar ik van genoot:

-ontbijt: toast met plantaardige yoghurt, banaan en peer

-witte spaghetti met (gezeefde en pitloze) tomatensaus met gekookte broccoli en wortel en hempfu

-witte rijst met gekookte broccoli en wortels en zoetzure saus en gefermenteerde tofu

-heldere bouillon (op basis van miso) met gekookte toegestane groentjes en toast

 -croque monsieur op vegan wijze

Zou je ook nog kunnen maken:

-risotto met de toegestane groentjes en witte arborio
-groentenpuree (stoemp!)
-supermakkelijke en snelle avocado pasta saus (maar gebruik geen pikante kruiden en geen gistvlokken, want die bevatten gigantisch veel vezels!)
-pudding met kriekjes

Heb jij al ooit een restenarm dieet moeten volgen? Heb je nog tips? 



Geen opmerkingen: