zondag 8 oktober 2017

Zelf Rozenbottel Drogen

Zelf Rozenbottel Drogen


Versgeplukte, mooi oranjerode bottels

In mijn tuin heb ik klimrozen gezet, omdat ik die zo mooi vind, maar ondertussen zijn er ook hier en daar wilde rozen zich komen vestigen. Ik laat ze staan, want ik vind ze prachtig wanneer ze bloeien, wanneer er honderden hommeltjes op neerstrijken, en in de herfst, wanneer ze die kleurrijk vrolijk rode vruchtjes dragen, de rozenbottels.


Gedroogde rozenbottels, nog niet gezeefd



Van rozenbottel kan je jam maken, maar sinds ik minder suiker eet doe ik dat niet meer.

Ik probeerde daarom onlangs een hartig rozenbottel recept uit: lees hier: rozenbottel ketchup, en rozenbottel als tomaat gebruiken

Ook kan je rozenbottels drogen om er thee van te zetten. Aangezien de rozenbottel veel vitamine C bevat, en ook nog eens lekker smaakt, is dat geen slecht plan! Het enige waar je mee rekening moet houden is dat er binnen in de bottels vervelende haartjes kleven. Die haartjes werden vroeger als jeukpoeder gebruikt, het is dus belangrijk om ze te verwijderen.

Weer een thee om bij op mijn Thee Menu Kaart bij te schrijven!

Zelf Rozenbottels drogen
Nodig:
-Rijpe rozenbottels. Elke rozenbottel is goed, zolang hij onbespoten is en niet vlak naast een drukke weg groeit (ivm uitlaatgassen en roet). De rozenbottel is rijp wanneer hij rood is en hard is. Pluk geen zachte bottels.
-kom
-vergiet
-theedoek
-scherp mesje en snijplank
-droogoven
-glazen potten
-keukenmachine
-metalen zeef
Hoe?
1.Pluk je rijpe, harde, rode bottels op een droge dag.
2.Was ze.
3.Giet het water af door een vergiet en droog de bottels.
4.Snij beide uiteindes van de bottels er met een scherp mesje op een snijplank af.
5.Spreid ze uit op droogplaten.
6.Droog in hun geheel, zes uur aan een stuk, op de stand "vruchten" (is 52 graden celcius).
7.Vermaal de bottels in een keukenmachine. Je wil geen poeder bekomen, maar de bottels moeten in kleine stukjes, opdat we de haartjes makkelijk kunnen verwijderen. De pitjes mogen heel blijven.
8.Doe de vermalen bottels en pitjes in een grote metalen zeef.
9.Ga buiten staan, en woel met je handen door de zeef, net zo lang tot alle haartjes er uit zijn.
10.Giet over in glazen potten.
11.Als je thee zet, bottels hebben 15 minuten weektijd nodig om te trekken. Een zeefje is misschien een goede voorzorgsmaatregel, mochten er toch nog haartjes zijn achtergebleven...
12.Smakelijk!

Zoek je nog andere recepten met rozenbottel? Neem een kijkje bij rozenbottel ketchup, rozenbottel als tomaat gebruiken!

 Vermalen bottels, met haartjes, in de zeef

De vermalen bottels, gezeefd

2 opmerkingen:

Sara Frederix zei

Ik plukte de droge bruine zaden. Gebruik je die of eerder de groene?

Krol zei

Ik gebruik rozenbottels die er mooi rood uitzien, zonder vlekjes, en stevig: geen groene, en geen bruine. Veel succes!