zondag 24 september 2017

Product Bespreking: de Squatty Potty!!!

Product Bespreking: de Squatty Potty!!!

Product Bespreking: de Squatty Potty

Huhhh, een product bespreking op De Zelfvoorzieningsbijbel???!!!?

---Een tijdje geleden raakte ik mijn job kwijt en schreef ik over bloggen en geld verdienen. Ik vind het lastig om bloggen met geld te combineren, maar tegelijkertijd ben ik helaas nog niet zo zelfvoorzienend genoeg dat ik geen inkomen nodig heb :)
Daarom zal je af en toe product besprekingen zien passeren op deze blog. Ik bespreek enkel dingen en of bedrijven waarvan ik vind dat ze een link met zelfvoorziening hebben, die fair, eco, lokaal, vegan of bio zijn.
Besprekingen van producten die ik opgestuurd kreeg of waar ik voor betaald kreeg, zullen steeds voorafgegaan worden door dit tekstje, zodat ze duidelijk herkenbaar zijn. Je kiest dan zelf of je het wil lezen of niet.
Mocht je vinden dat ik te commercieel word, geef een gil!---

De Squatty Potty

Ik hoor je al afvragen: wat is in hemelsnaam een Squatty Potty???
Wel... een Squatty Potty is een hulpmiddel, in de vorm van een soort bankje dat je onder het toilet kan schuiven, dat je helpt om in een lichaamsvriendelijke houding naar het toilet te kunnen gaan. Alle uitleg en een leuk filmpje vind je op deze site!







Mijn nieuwe Squatty Potty, onder ons nieuwe, reguliere toilet op regenwater!

Waarom bespreek ik de Squatty Potty?

Wij hebben thuis een composttoilet geïnstalleerd, zowel binnen als buiten. We zijn overtuigd van de vele voordelen van het droge wc: het is veel ecologischer doordat je geen drinkwater verspilt, het levert goede compost op, ... lees er hier alles over, en lees hier over onze ervaringen met het compost toilet. Wij zijn heel tevreden met ons droge toilet.

Maar... hoewel er steeds meer interesse is voor het gebruik van het ecofriendly compost toilet - het fijne Gitannekesfoor festival, bijvoorbeeld, promoot al jaren het droge wc, en tegenwoordig maken ze zelfs pompoenburgers met pompoenen die ze op de compost die het festival hen heeft opgeleverd gekweekt hebben! En door de warmte die de compost van de toiletten oplevert, kunnen ze er zelfs water mee opwarmen voor de afwas! Hoe cool is dat! - hoewel er dus steeds meer interesse is, is het droge wc in de praktijk nog niet, eh, ingeburgerd.

In mijn ideale samenleving heeft iedereen een droog toilet. En "sjassen" we met zijn allen geen perfect drinkbaar water meer door. Er zijn afhaalpunten in ieders buurt voor "doorspoel" zaagsel van onbehandeld hout. En ophaalwagens komen langs voor mensen zonder tuin, die ook een compost wc willen.

Maar daar zijn we dus helaas nog niet. Mijn vriend en ik vroegen ons af: wat gebeurt er, als wij ziek worden? Dan kan geen van ons om haksel gaan, en wordt het ook een stuk moeilijker om ons droog toilet op de composthoop in de tuin te legen.

Aangezien wij toch onze badkamer aan het verbouwen waren, besloten we, ook al om wettelijk in orde te zijn met de gemeente, toch maar een reguliere wc-aansluiting te voorzien.

Ons regulier toilet staat nu broederlijk naast ons droge toilet (dat ik dringend eens moet beitsen in een lichtere houtkleur). Het reguliere toilet spoelen we door met regenwater dat we in een ondergrondse tank opvangen. We verbruiken daarbij wel enige elektriciteit om het regenwater mee op te pompen, maar dankzij dat regenwater blijft het een behoorlijk eco toilet. We gebruiken het vooral voor plasjes.
 Een droog toilet ruik je niet, tenzij er teveel urine bijkomt. Het is de urine die de emmers zwaarder maakt om te dragen, en door de urine heb je ook meer zaagsel nodig.


Ons fijne compost wc-meubeltje naast ons nieuwe, reguliere regenwater toilet.

Maar... ik wil kunnen hurken!

Er was echter één probleem bij ons reguliere wc: sinds ik in India op reis ben geweest, ben ik het gewoon geraakt om gehurkt naar het toilet te gaan.

Vooraleer je het Oosterse hurk toilet afdoet als bah, vies, ongemakkelijk, stinkend, raar - luister even waarom:
Ben je wel eens op je hurken naar het toilet geweest, in de natuur, tijdens, zeg bv, een kampeertochtje? Voelde dat niet heel erg makkelijk en natuurlijk aan, zo gehurkt zitten?

Hurken is gezonder

Voor mij persoonlijk biedt dat hurken een echte uitkomst. Je kan er niet om heen: van nature uit ging de mens altijd al gehurkt naar het toilet. Het is veeeeeeel beter  voor je darmen en voor je stoelgang om te hurken, zeker als je last hebt van bv aambeien, of, zoals ik endometriose met verkleving aan de darm. Het is enkel hier, in de Westerse wereld, en dan nog maar heel kort geleden, dat we er een gewoonte van gemaakt hebben om al zittend onze behoefte te doen.

In India vonden de Indiërs die ik sprak, het een behoorlijk vreemde en zelfs luie gewoonte van Westerlingen om ook tijdens het ontlasten te gaan zitten! Zij zijn het gewoon om te hurken, en ze vinden het raar dat wij daar per sé moeten bij gaan zitten.

Overigens vinden Indiërs westerse toiletten ook vies: het idee om  met je blote billen op een bril vol bacteriën en mogelijks sporen van je voorganger te gaan zitten is... ook inderdaad... heel vies, als je erover nadenkt, niet? Op de trein in India (steeds lange afstanden) kan je als reiziger kiezen tussen een Oosters en een Westers toilet. Ik koos keer op keer voor het Oosterse. Als je kan kiezen: met je schoenen in vuiligheid staan, of met je blote billen in vuiligheid gaan zitten, dan weet je het wel!

Lees meer over ecologische en ergonomische gewoontes in India hier.

Het was dus mijn droom om in mijn eigen badkamer een hurktoilet te installeren. Maar in Europa vindt je amper installateurs van hurktoiletten. Bovendien wilden wij een composttoilet.
En toen mijn vriend een oud droog toilet meubeltje vond, waar je makkelijk ook al hurkend je behoefte op kan doen, was het niet meer nodig.
Tot nu dus: we wilden een regulier toilet op regenwater voor als we ziek vallen en geen haksel kunnen aanhalen.

Het Squatty Potty

Er bleek een even geniale als eenvoudige oplossing voor mijn probleem (ik wil een regulier toilet waar ik op kan hurken) te bestaan: de Squatty Potty!
Deze kleine bankjes, die onder elk toilet passen, komen in verschillende kleuren en uitvoeringen. Ik ben fan van het bamboe bankje!




De Squatty Potty Slogan vat het mooi samen!

De voordelen van een Squatty Potty
-Heb je last van je darmen? Heb je vaak een opgeblazen gevoel? Probeer eens te hurken. Mij helpt het echt.
-Boven een Oosters toilet moet je echt hurken, maar een Squatty Potty biedt je de voordelen van het hurken voor je lichaam, terwijl je alsnog, als je dat wil, op de wc-bril kan leunen. Dubbel gemak dus!
-Je hoeft je toilet niet te verbouwen, je moet geen extra plaats in je badkamer voorzien: een Squatty Potty past onder elk toilet, je kan hem er na gebruik gewoon onder schuiven.

Tot slot:
De naam Squatty Potty, en dat eenhoorn logo... zijn ZO kitsch dat ze cool worden :)
Voor lezers uit België: zelf viel het me op dat de website van Squatty Potty heel vaak het woord "poepen" gebruikt om "ontlasten" aan te duiden. In het Vlaams heeft dat woord een andere betekenis :)
Het deed me even stilstaan bij hoe weinig woorden we eigenlijk hebben om zo een primaire levensbehoefte uit te drukken. "Kakken" klinkt plat, "je behoefte doen" en "je ontlasten" klinkt dan weer deftig, "een grote boodschap doen" klinkt kinderachtig... Weten jullie een beter woord?

Kennen jullie de Squatty Potty? Hurken jullie bij het naar het toilet gaan? 


Het Squatty Potty Eenhoorn Logo :)


4 opmerkingen:

Mel zei

Ik ben ook enorme fan van de Squatty Potty, ik schrijf er binnenkort ook over op mijn blog :)

Krol zei

Leuk! Zet gerust een link naar je blogpost hieronder eens het zover is :)

Mel zei

Leuk! Bedankt :) Dit is 'm geworden: https://meanderenblog.wordpress.com/2017/10/15/mijn-ervaring-met-de-squatty-potty/

Krol zei

Cool!