zaterdag 31 december 2016

Reflectie over 2016

2016... Was niet meteen mijn leukste jaar.

Als ik er een thema op zou moeten plakken, dan zou ik "loslaten" kiezen.

-Ik verloor mijn job, na negen jaar trouwe en gepassioneerde dienst.

-Ik dacht dat ik goed bezig was qua gezondheid, maar dan bleek dat ik endometriose heb. Er bestaat een link tussen endometriose en stress, en aan stress was er dit jaar -door die hele jobsituatie - geen gebrek.

-Als gevolg van de endometriose nam ik afscheid van tarwepasta, pizza, koekjes en cake as we know them, van tofu en sojabrokken, van suiker.

-Mn geliefde kippen en eenden bleken niet bestand tegen de vos.

-Ik was een groot deel van het jaar intensief bezig met onderzoek doen voor en schrijven aan een roman. Het schrijven was tegelijkertijd heerlijk en afmattend. En toen het boek af was moest ik dat eveneens 'loslaten', wat bepaald niet makkelijk bleek. Uitgeverijen hebben het druk, dat is bekend, maar dat zoiets in de praktijk betekent dat je drie, vier, zes maanden tot zelfs een jaar moet wachten op een positief of negatief oordeel, da's een zware test voor je geduld. Zeker als je een ongeduldig persoon bent. Loslaten, da's het woord.

Uiteraard was het ook een heel mooi jaar. Prachtige wandelingen, leuke etentjes en uitjes. Intens tevreden in de tuin bezig zijn. Juichen bij het uit de grond trekken van een flinke knaap van een pastinaak. Genieten van een dromende hond naast je in de zetel. Zonsopgangen in de winter die de hele lucht kleuren.

En er viel veel positiefs te leren:

-Dat je een heel boek kan schrijven door elke ochtend consequent een half uur of een uur te pennen. Nooit gedacht dat zulk een korte tijd zo effectief en zo fijn kon zijn.

-Dat ontspannen en niet te veel hooi op je vork nemen zaken zijn die je -ik toch- telkens opnieuw moet leren.

-Dat elk einde het begin is van iets. Ontslag bleek een kans te bieden om iets te proberen waar ik altijd al over droomde, maar waar ik nooit aan durfde beginnen vanwege de risico's: zelfstandig ondernemer worden - ik verklap nog niet wat ik precies ga doen. Ik wil het eerst allemaal uitzoeken, en alles heel goed voorbereiden.

-Dat beperkingen in wat je eet voor creativiteit en ontdekkingen zorgen. Negen jaar lang verzamelde ik elk interessant recept dat ik tegenkwam, maar ik deed zelden iets met die collectie. Zonder gluten, zonder soja, zonder suiker en vegan eten dwingt mij om inventief te zijn. En daardoor maakte ik eindelijk eens tijd om mijn receptencollectie door te snuisteren, en er ook effectief uit te koken! En zo ontdek je dan nieuwe smaken, en nieuwe combinaties.

Daar waar 2016 mijn jaar van loslaten was — en, effe relativeren: in vergelijking met wat veel andere mensen in 2016 hebben moeten doorstaan zijn mijn issues allemaal luxeprobleempjes: ik mag er niet aan denken hoe je overleeft als je je huis, je thuis, je land, je familie, vrienden en geliefden, en al je zekerheden achter moet laten — ga ik als thema voor 2017 Vrijheid kiezen.

2017 wordt mijn jaar van de Vrijheid.

Vrij zijn om mijn eigen tijd in te delen, mèt ontspanningsmomenten, vrij zijn om mijn eigen baas te
zijn en om uit te zoeken op welke manier ik best mijn eigen zaak opstart. Vrij zijn doordat ik voor puur en onbewerkt eten kies, en zo mijn lichaam kan vrijwaren van rotzooi en gifstoffen. Vrijheid om in het moment te leven, af en toe stil te staan bij de geluiden en geuren om je heen, om met aandacht elk moment te beleven, om te genieten van trager in plaats van sneller.

Ik wens iedereen een fijn nieuw jaar, vol vrijheid om datgene te doen wat je het liefste doet.

4 opmerkingen:

Greet zei

Maak er een fijn jaar van, vol vrijheid en rust!

Krol zei

Zal ik doen, bedankt, en jij ook hè!

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Ik hoop dat 2017 je alles brengt waar je op hoopt! Volgens mij ben je heel goed bezig dus dat moet goedkomen!

Krol zei

Dankjewel! Ook voor jou een prachtig nieuw jaar, als ik jeblog lees gaat dat zeker lukken, jullie drietjes zijn supergelukkig met elkaar, altijd fijn om je stukjes te lezen!