maandag 19 december 2016

Product Bespreking: Lupeh en Vegan Recept: Wortelstoemp met wokje van Champignons, Lupeh en Kokosroom

Productbespreking: Lupeh en Vegan Recept: Wortelstoemp met wokje van gebakken Champignons en Lupeh in een Kokosroomsaus

Huhhh, een product bespreking op De Zelfvoorzieningsbijbel???!!!?

---Een tijdje geleden raakte ik mijn job kwijt en schreef ik over bloggen en geld verdienen. Ik vind het lastig om bloggen met geld te combineren, maar tegelijkertijd ben ik helaas nog niet zo zelfvoorzienend genoeg dat ik geen inkomen nodig heb :)
Daarom zal je af en toe product besprekingen zien passeren op deze blog. Ik bespreek enkel dingen en of bedrijven waarvan ik vind dat ze een link met zelfvoorziening hebben, die fair, eco, lokaal, vegan of bio zijn.
Besprekingen van producten die ik opgestuurd kreeg of waar ik voor betaald kreeg, zullen steeds voorafgegaan worden door dit tekstje, zodat ze duidelijk herkenbaar zijn. Je kiest dan zelf of je het wil lezen of niet.
Mocht je vinden dat ik te commercieel word, geef een gil!---


Van De Hobbit, een vegan en biologisch bedrijf, mocht ik drie producten uitproberen, yaay! Aangezien ik een endometriose dieet volg, koos ik voor drie sojavrije, glutenvrije en suikervrije producten. Gisteren kon je al lezen over Mexicaanse Hempfu Taco's, morgen komt het derde recept online. 

Vandaag is het de beurt aan Lupeh, en dat is een 'tempeh', maar dan van gefermenteerde lupinebonen.

Gefermenteerd voedsel is altijd een plus: gezond, en goed voor de darmen. Deze lupeh is ook nog eens heel eiwitrijk, en hij smaakt lekker! Zoals tempeh, maar dan met een vollere, diepere smaak. De textuur lijkt iets minder stevig dan gewone tempeh te zijn: je verkrijgt eerder 'gehakt' dan schijfjes.



Vegan Recept: Wortelstoemp met wokje van gebakken Champignons en Lupeh in een Kokosroomsaus
---voor 2 personen---
Nodig voor de Stoemp:
-1kg aardapellen, geschild en in stukken
-450 g wortelen, geschrobd en in grote stukken
-zwarte peper
-zout
-kurkuma (klein beetje)
-muskaatnoot
-kokosolie
-pureestamper
Nodig voor het Wokje:
-kokosolie
-1 blok lupeh, in schijfjes gesneden
-bakje champignons, in schijfjes
-2 uien, in blokjes
-3 teentjes look, gesneden
-zout
-oregano
-paprikapoeder
-kurkuma
-provencaalse kruiden
-optioneel: gedroogde (of 1 takje verse) selder, een eetlepel
-balsamico azijn, 2 stevige scheuten
-kokosroom (ik nam deze omdat het de enige zonder toevoegingen was)
Hoe maak je de stoemp?
1. Breng water aan de kook.
2. Kook wortelen en aardappelen samen. Tot ze goed gaar zijn.
3. Giet af, maar hou genoeg kookvocht bij!
4. Stamp de aardappel/wortelmassa met kookvocht naar smaak, wat kokosvet, zout, peper, een weinig kurkuma, en muskaatnoot naar believen.
Hoe maak je het wokje?
1. Verhit olie in de wok.
2. Bak de ui met wat zout.
3. Voeg lupeh en look toe, roer om.
4. Voeg kurkuma, oregano, gedroogde selder. Paprikapoeder, provencaalse kruiden en optionele selder toe.
5. Roerbak en zet alles goed om.
6. Voeg nu de champignonnetjes toe en roerbak.
7. Blus met twee goeie scheuten balsamico azijn
8. Laat verder bakken tot de azijn verdampt is.
9. Voeg de room toe, zet op lager vuur, en laat nog even doorbakken.
10. Smakelijk!

Tip 1: ik ben dol op 'bolletjes' puree: schep met een ijsschep enkele leuke bollen op je bord.

Tip 2: je kan hier een lekkere dressing bij geven. Meng bv wat mosterd, tahin, za'atar kruiden, zout,
citroensap, olijfolie,look en appelazijn door elkaar.

Tip 3: als je puree overhebt, kan je er de volgende dag een makkelijke vegan snack mee maken: de veg cutlet!

Nog wat foto's:

 Nog ingepakte lupeh.

 En uitgepakt: ziet er net als tempeh uit en ruikt ook zo.



Ik serveer ook even de pureestamper mee - kan ik hem schoonlikken!


Geen opmerkingen: