zondag 18 december 2016

Product Bespreking en Vegan Recept: Mexicaanse Hempfu Taco's!

Product Bespreking: Hempfu van De Hobbit en Vegan Recept

Huhhh, een product bespreking op De Zelfvoorzieningsbijbel???!!!?

---Een tijdje geleden raakte ik mijn job kwijt en schreef ik over bloggen en geld verdienen. Ik vind het lastig om bloggen met geld te combineren, maar tegelijkertijd ben ik helaas nog niet zo zelfvoorzienend genoeg dat ik geen inkomen nodig heb :)
Daarom zal je af en toe product besprekingen zien passeren op deze blog. Ik bespreek enkel dingen en of bedrijven waarvan ik vind dat ze een link met zelfvoorziening hebben, die fair, eco, lokaal, vegan of bio zijn.
Besprekingen van producten die ik opgestuurd kreeg of waar ik voor betaald kreeg, zullen steeds voorafgegaan worden door dit tekstje, zodat ze duidelijk herkenbaar zijn. Je kiest dan zelf of je het wil lezen of niet.
Mocht je vinden dat ik te commercieel word, geef een gil!---

Van de Hobbit mocht ik drie producten uitproberen die glutenvrij, sojavrij en suikervrij zijn, yaay! De Hobbit is een biologisch bedrijf dat honderd procent plantaardige producten maakt. 

De komende drie dagen zal ik de recepten die ik ermee maakte hier posten.

Vandaag probeer ik Hempfu uit, dat is een 'tofu' gemaakt van hennepzaadjes. 

Als je mijn post zelf tofu maken gelezen hebt, weet je dat ik steeds op zoek ben naar tofu-lookalikes, zeker nu ik een endometriose dieet volg, waardoor ik even geen soja eet... Eerder kon je hier al lezen over groene tofu of leaf curd, een tofu die je van eetbaar groen (zoals brandnetels etc) kan maken.

Hempfu is heel interessant als voedingsmiddel: het bevat bijzonder veel eiwit. En zoals boven gezegd vormt het een smakelijke afwisseling in je maaltijden als je eens een keer geen soja wil eten.

Hennepzaadjes op zich vind ik niet bepaald lekker, en ook hempfu rauw (net als tofu) valt niet echt bijzonder te noemen.
Maar net zoals bij tofu kan je met hempfu eveneens alle kanten op: het absorbeert smaken die je er aan toevoegt en het geeft een lekkere bite aan gerechten. Hempfu is heel veelzijdig: je kan het in oven - en stoofschotels doen, in broodsmeersels, sauzen en desserten. 

Net als tofu kan je hempfu ook op voorhand marineren en kruiden naar hartelust, maar ik gooide de hempfu voor dit recept zo de wok in en kruidde daarna bij. Het was namelijk zo lang geleden dat ik iets als 'fastfood' had gehad dat het deugd deed om iets lekkers in korte tijd te kunnen maken :)

Hempfu heeft een andere structuur dan tofu: het is iets kruimiger, minder stevig, en valt iets makkelijker uit mekaar. Denk dus eerder in termen van 'gehakt' dan in vaste blokjes. 
Wij gebruikten het al met succes ter vervanging van sojabrojes in onze (tegenwoordig glutenvrije) spaghetti saus. 

Vandaag hempfu op z'n Mexicaans!


Vegan Recept: Taco's met Hempfu en Mexicaanse Salsa
--Voor 2 personen--
Nodig voor de taco's:
(Ik nodig je uit om te kruiden naar smaak, daarom staan er geen hoeveelheden bij de kruiden)
-1 blok hempfu
-3 el tomaten concentré
-2 uien, geschild en in blokjes gesneden (ik nam rode)
-3 teentjes look, geperst
-Een stukje anxcho peper (optioneel, geeft een iets zoete toets),in stukjes gesneden
-zout
-komijnpoeder
-oregano
-zwarte peper
-paprikapoeder
-chili of chipotlepoeder
-1 el sojasaus
-een beetje habanerovlokjes
-kokosolie
-beetje water
-taco's, tortilla's, ... Ik nam maïswafels, omdat alleen deze niet in zonnebloemolie gefrituurd bleken te zijn
Nodig voor de salsa:
- teentje look, geperst
-zout
-zwarte peper
-citroensap (halve citroen)
-2 tomaten, in stukjes gesneden
-1 avocado, in partjes gesneden
-1 rode ui, in blokjes gesneden
-maïskorrels (bokaaltje, gespoeld) naar smaak
Hoe maak je de taco's:
1. Verwarm de kokosolie in een wok.
2. Fruit de ui met wat zout
3. Voeg look, anxcho, en habanere of chili toe en roerbak.
4. Doe de in blokjes gesneden hempfu erbij, en roer goed.
5. Kruid naar smaak met komijn, paprika, oregano, ...
6. Voeg de tomatenconcentré en de sojasaus toe.
7. Roerbak.
8. Blus met een weinig water, goed roeren.
9. Laat nog even doorbakken tot het vocht verdampt is.
10. Kruid met zwarte peper.
11. Schik op een bord met de taco's
Hoe maak je de salsa?
1. Meng look, ui, tomaatjes, citroensap, zout, zwarte peper en maïs in een kommetje. 
2.Schik de avocado er bovenop.
3. Serveer op een bord naast je taco's. Eventueel kan je nog sla en vegan zure room erbij serveren.
Smakelijk!
Nog wat foto's:





Kleurrijke salsa in donkere dagen!



Hempfu in blokjes en schijfjes gesneden.

Prachtig gekleurde rode uitjes in de wok.
Hempfu erbij.

Klaargemaakte bordjes.





Geen opmerkingen: