zondag 9 oktober 2016

Op Fermenteercursus

Onlangs volgde ik een fermenteercursus. Ik ken best veel theorie over fermenteren, en ik heb ook zelf al geëxperimenteerd, maar nu wou ik echt eens praktijk, in groep, hands on.
Het was fijn om te zien hoeveel andere mensen geïnteresseerd zijn in fermenteren!
Iedereen had zijn eigen groenten, kruiden, snijplankje, mes en schort mee, en verder uiteraard zout en potjes met schroefdeksel.

We kregen een uitleg over de voordelen van gefermenteerd voedsel, en enkele nuttige tips, o.a. dat shisoblad heerlijk smaakt in fermenten, evenals kweepeer (geschild!), en dat je twee procent zout moet rekenen.

We mochten proeven van reeds geslaagde fermenten: vooral de gefermenteerde prei en de worteltjes met gember en look en radijs bleven me bij, evenals de kerstomaatjes.
Daarna ging iedereen aan de slag: gezellig samen groenten snijden en uitwisselen, de prachtige kleurencombinaties in elkaars potjes bewonderen, tuintips uitwisselen en proeven van lokale appeltjes.

We masseerden onze groenten plus het zout in een kom met kruiden en smaakmakers als look, chili, venkel, dille, gember, koriander, mosterdzaadjes, jeneverbes, etc... tot er voldoende vocht vrijkwam. Daarna werd alles in de potjes gedaan, tot aan de rand vol.
Deksel er op, klaar! Zet je potje in een diepere schotel: het is heel normaal dat er nu overtollig vocht uitloopt.

Nu drie dagen wachten, minstens, voor we mogen proeven. Dat wordt nog moeilijk...



Meer lezen over fermenteren?

Mijn beste fermenteertrucs vond ik in Sandor Katz's Wild Fermentation, samenvatting hier.
Op deze blog vind je recepten voor:
-zuurkool, en een preispaghettisaus aangemaakt met zuurkoolsap
-gefermenteerde worteltjes
-gefermenteerde (gepekelde) brandnetel
-gefermenteerde thee uit eigen tuin (van bramenblad, frambozenblad etc, ruikt naar zwarte thee en rozen)
-paardebloemkappertjes (dit is geen melkzuurbacterie fermentatie maar eerder pekelen)
-vlierbeskappertjes (idem)
-waterkefir maken
-plantaardige yoghurt maken
-idli maken(heerlijk, voedzaam en gezond Indiaas gefermenteerd ontbijtcakeje)
-gefermenteerde rammenas
-reflux onderdrukken door regelmatig verdunde appelazijn te drinken
-zelf azijn maken van aardpeer (smaakt naar balsamico, echt waar!)

Hebben jullie ervaring met fermenteren? Of een toprecept dat we echt eens moeten uitproberen?


1 opmerking:

Aircooler zei

Bedankt voor deze tips! Ik ga er zelf ook mee bezig binnenkort.