zondag 4 september 2016

Haar kleuren met kamille

Vandaag: een tuttebellig stukje!
Ik wou altijd al eens uitproberen of ik op natuurlijke wijze mijn haar kon kleuren.
Ik heb donkerblond haar, en ik wou testen of ik het kon doen oplichten. Highlights!
Nu moet ik zeggen dat kamille wel degelijk een oplichtend effect heeft, maar schokkend is dat effect niet. Als je zwart haar hebt, wordt je hier niet plots blond van.
Naar het schijnt zou ook rabarbersap, citroensap en zelfs kaneelpoeder (?) een oplichtend effect geven, ook allemaal in combinatie met de zon.
Om je haar een donkerdere kleur te geven, kan je dan weer experimenteren met rozemarijn,en korenbloem! Laten jullie het weten als jullie hier ervaring mee hebben?
Ik probeerde onderstaand receptje uit in de hoop dat een klei"packing" meer effect zou geven. Echt overdonderend was het effect niet. Ik vermoed dat als je je haar regelmatig spoelt met een sterke, gezeefde kamillethee, je hetzelfde effect zal bekomen als met de klei. Een scheut appelazijn doorheen de kamille thee doet je haar prachtig glanzen! Bovendien kan je wel degelijk blondere strengen opmerken in mijn kapsel nu...
Kamillethee-klei pasta:


Gedroogde Kamille:


Je haar kleuren met kamille
Nodig:
-4el gedroogde kamille
-1/2 l water
-kookpot met deksel
-zeef
-klei (ik nam groene kaoline)
-kommetje
-zon
-geduld
Hoe doe je het?
1. Wacht op een vrije, zonnige dag. Idealiter maak je de pasta in de voormiddag, en zit je s namiddags in de zon.
2.Kook het water.
3. Giet het over de kamille in een pot en doe het deksel er op.
4. Laat minstens 20 minuten trekken.
5. Zeef.
6. Doe een paar eetlepels klei in een kommetje.
7. Giet de gezeefde kamillethee erop.
8. Laat opnieuw minstens 20 minuten (maar beter een uur) staan.
9. Maak met je handen een vochtige pasta van de kamilleklei.
10. Verdeel het mengsel over je haar.
11. Laat 20 minuten tot een uur intrekken. Voor meer effect ga je met je kleikop in de zon zitten (misschien best ergens waar de buren je niet zien :).
12. Was je haar uit met lauw water. Spoel eventueel na met appelazijn, verdund met lauw water, om je haar weer soepel en zacht te maken.

Geen opmerkingen: