zondag 31 januari 2016

Meer koken uit kookboeken: Het Grote Vegetarische Kookboek

Zoals je hier  en vorige week kon lezen, ben ik, naar aanleiding van mijn nieuwe traditie Peulvruchtenmaandag begonnen met het meer koken uit kookboeken.
Leuk, handig, en je leert en ontdekt veel nieuwe dingen en smaken!

Deze maand: Het Grote Vegetarische Kookboek 

Al jaren oud, en waarschijnlijk niet meer te verkrijgen tenzij tweedehands.  Dit was mijn eerste vegetarische kookboek en ik heb er echt heel veel uit geleerd.  Al jaren had ik het niet meer ingekeken, tot deze maand.  En wat waren er veel recepten die me aanspraken!  Ik was specifiek op zoek naar linzengerechten, maar kwam zoveel meer tegen...  Zoals je kan zien is het boek stukgelezen!!!



Wat maakte ik zoal:

Sesam-amandel-sojaburgers
Lekkere bite, ze plakten niet, goede smaak.  Receptje met sojabonen, dus niet met tofu!  Het ei verving ik door no-egg poeder.  Ik serveerde de burgers met bloemkoolroosjes en een lookyofusausje, en gewokte witte kool met chili, gember en sojasaus.






Pittige Kikkererwten
De combinatie kikkererwten met boontjes (groene), kekers en pompoen vond ik wel intrigerend.  Lekker met chilipepertjes en rijst!





Witte boontjes in tomatensaus met venkel
Een klassieker, maar lang geleden dat ik deze gemaakt had, en we hadden nog venkel uit de tuin.  Ik serveerde het met aardappelen, lekker winters.




Oosterse broccoli met amandel
Vrij klassiek met gember, chili, sojasaus.  Ik serveerde het met udon noedels (mmm) en ik bakte een restje champignons en maiskorreltjes mee - lekkere toevoeging.  Ik weekte adzukibonen voor erbij.


Prei Ruccola quiche





Gnocci met Tomatensaus en Bassilicum
Dit gerecht wou ik al jaren eens maken, maar ik keek tegen het deeg maken aan.  Uiteindelijk is het me toch gelukt, en eigenlijk is het heel simpel.  Ik gebruikte kokosvet ipv boter.  Een echt comfortfood!


Warme linzen/rijst salade
Dit was veel lekkerder en kruidiger dan ik had gedacht, ik zou het als een comfortfood willen bestempelen!  Voor erbij wokte ik spruitjes met zelfgemaakte aardpeerazijn (kan je vervangen door balsamicoazijn), look en tamari


6 opmerkingen:

Ineke zei

Hm hier staat hij ook al jaren ongeopend op de plank, zal het weer eens inkijken, het zijn lekkere recepten zo te zien.

Krol zei

Doen!

Greet zei

Dat kookboek staat ook bij mij al jaren in de kast, en ook een tijdje geleden dat ik hem nog eens gebruikt heb. Die peulvruchtenmaandag vind ik trouwens een heel goed idee, ik ga ook proberen wat vaker met peulvruchten te koken.

Krol zei

Top!

fieke zei

Leuk dat je meedoet met #kookboekweek! Het ziet er allemaal heerlijk uit :-)

Krol zei

Bedankt voor je berichtje, en voor het kookboekweek idee!