zondag 9 augustus 2015

Zelf Vlierbeskappertjes maken

Op deze blog kon je eerder al lezen over paardebloemkappertjes.
Onlangs kwam ik in het kookboek Nordic een recept tegen voor kappertjes, gemaakt van groene vlierbessen.
Nu is het zo dat je vlierbes absoluut niet rauw mag eten - dat is giftig.  Maar blijkbaar kunnen er wel kappertjes van gemaakt worden!  Verder kwam ik in hetzelfde boek (dat overigens vooral vlees en visrecepten bevat, en voor mij dus niet zo interessant is) een recept tegen met rabarberblad!  Ook dat geldt hier als giftig, maar in Scandinavie eet men er blijkbaar van...
Ik zocht op het internet naar nog meer bronnen voor recepten met groene lierbes als basis voor kappertjes, en gebruikte uiteindelijk het recept van Sprankenhof.



Vlierbeskappertjes Maken
Nodig:
-Een aantal schermen groene vlierbessen, geplukt eind juli/begin augustus
-zout
-azijn (de Sprankenhofsite raadt wijnazijn aan, ik gebruikte appelcider azijn).
-schone afsluitbare glazen potjes
-volgens het Nordic kookboek zou je ook een weinig suiker kunnen toevoegen

Hoe maak je het?
1. Ontdoe de vlierbessen van hun steeltjes en was ze.
2. Doe ze in een kom met water en zout, en zet 1 nacht weg.
3. Giet de bessen de volgende dag in een vergiet.
4. Breng gezouten water aan de kook, voeg eventueel kruiden die je lekker vindt toe.
5. Kook de vlierbessen vijf minuten.
6. Giet het water af, en lepel de bessen in een schone glazen pot.
7. Giet er azijn over tot aan de rand.  In het Nordic recept wordt de azijn met een weinig suiker en wat water (minder dan de azijn in verhouding) aan de kook gebracht en daarna over de bessen gegoten.  

Geen opmerkingen: