zondag 19 juli 2015

Zuurdesem

Eindelijk! Na vier jaar heb ik nu opnieuw een zuurdesem opgestart!
Dat is heel makkelijk:
-neem een hoge glazen weckpot, doe er tarwe of roggemeel in (30g) en water (1dl), en roer s morgens en s avonds om.
-Op de 4e dag moet je de desem voeden: dan geef je hem extra water en bloem.
-De dag daarna is hij klaar voor gebruik.  De desem ruikt dan zurig (maar stinkt niet, anders is het ergens misgekopen!).  Nu kan je een deel desem gebruiken als rijsmiddel in brood, cake of pizza.



Ik bak graag met desem, maar door onze verbouwingen was het moeilijk om onze desem in leven te houden.  Er kwam namelijk stof in van het boren, en we maakten niet altijd de tijd om de desem om te roeren en te voeden.
Zuurdesem is een beetje als een stil, braaf huidiertje: je moet hem eten geven en vertroetelen!  Veel mensen geven dan ook een naam aan hun desem, denk maar aan vriendschapscake Herman!

In ieder geval ben ik door de desem weer aan het broodbakken gegaan.  Deeg met desem is prettiger om te kneden (soms komt er zelfs nauwelijks kneedwerk aan te pas), het brood bewaart langer, en doordat het gefermenteerd is, verteert het beter en is het gezonder.
Het levende aspect van de desem vind ik ook bijzonder.  Ik rook al yoghurt, biergist, en zelfs chocoladetinten in onze desem!
Momenteel volg ik broodrecepten uit twee boeken die specifiek over zuurdesem gaan.
Gisteren zocht ik een recept voor vegan zuurdesem bananencake op, en oef: dat was lekker!
Ik kijk uit naar nog meer desemavonturen. 
Als iemand een goed recept kent... laat maar komen!

9 opmerkingen:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Ik bak ook graag met desem, maar helaas vind Maarten desembrood niet zo lekker. Daarom bak ik eigenlijk altijd met gist. Ik hoop dat Maarten er toch nog meer aan went en dat verwacht ik eigenlijk ook wel, dus hopelijk in de toekomst weer desem voor mij!

Krol zei

Ik maak vaak broden met desem en gewonegist, die smaken minder "gedesemd"... Misschien is dat iets voor hem?

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Ik deed dat ook wel eens, en hij lust het op zich wel maar heel lekker vind hij het niet. En aangezien hij degene is de het brood moet eten :) Ach, hij went er toch langzaam aan omdat wij hier in Duitsland alleen maar zuurdesem kunnen kopen, en als ik dan een keer brood koop is het altijd desembrood :)

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Ik deed dat ook wel eens, en hij lust het op zich wel maar heel lekker vind hij het niet. En aangezien hij degene is de het brood moet eten :) Ach, hij went er toch langzaam aan omdat wij hier in Duitsland alleen maar zuurdesem kunnen kopen, en als ik dan een keer brood koop is het altijd desembrood :)

sylvie zei

Ik heb een vraagje;wat doe je na dag 4? Je hebt dan een deel gebruikt en moet je dan de desem blijven voeden? Hoe hou je hem in leven zonder met een grote hoeveelheid te blijven zitten? Groetjes sylvie

Krol zei

Dag Sylvie, goede vraag!
Na dag 4 blijf je geregeld je desem voeden - zo hou je hem in leven. Maar als je niet zo vaak bakt, kan het zijn dat je met een grote hoeveelheid blijft zitten.
Je kan dan
- de desem koel zetten (in rust)
- je kan de desem over plastic zakjes verdelen en invriezen
- je kan de desem ook uitspreiden op een bakplaat en laten drogen. Heb je dan opnieuw desem nodig, dan verkruimel je de gedroogde materie, voegt er water en bloem aan toe, en je bent opnieuw vertrokken!
- als je teveel desem hebt, kan je ook cakes, pizzabodems, pannenkoeken, etc etc ermee bakken.
- in principe zijn de restjes op de randen van de pot waarin je de desem hebt mee opgestart, al genoeg om een desem in leven te houden. Je zou dus ook helemaal in het begin je desem kunnen opstarten met minder grote hoeveelheden water en bloem.
In feite volgde ik een recept uit een boek, waarin de auteur vertelt dat hij, telkens voor hij gaat bakken, de niet benodigde desemstarter gewoon weggooit, omdat hij anders te veel over heeft. Maar dat is echt belachelijk, en voedselverspilling, vind ik. Dan liever een keer pannenkoeken bakken ermee! Of de tips hierboven gebruiken...
Veel succes!

Bertsmoestuin zei

Waarom zou je de zuurdesem in leven moeten houden? Het kost 3 a 4 dagen om nieuwe te maken. Zelf bak ik altijd 3 broden tegelijk dus ruimschoots de tijd om nieuwe desem te maken.
Ik maak het deeg 's avonds en laat het dan een nacht staan om de volgende dag het brood te bakken.
Onlangs ben ik er achter gekomen dat brood ook gaat rijzen, wanneer je er Komboucha door doet. Het desem smaakt wat zoeter en minder zuur. Nog wel geen brood mee gebakken , maar dat ga ik binnenkort uitproberen.

Krol zei

De zuurdesem in leven houden kan handig zijn als je niet graag veel dagen op voorhand plant. Maar jouw methode klinkt heel goed, dan blijf je ook nooit met restjes zitten. De truc met de kombucha klinkt heel interessant!

Anoniem zei

Hallo, Ik zet telkens een potje desem van 50 a 60 gr de in de koelkast. Met deze desem maak ik een voordeeg met 160gr water en 160 gr bloem. Laat dit een nacht rusten, neem er ongeveer 60 gr desem af, zet dit in de koelkast tot de volgende keer. s' Morgens doe ik bij het voordeeg 1050 gr volkorenmeel gemengd met 18 gr zout en ongeveer 650 ml water. 5 min kneden en laten rusten tot ongeveer 18.00 uur in 2 of 3 verdelen efkes kneden op een plaat leggen inkerven en nog een 3 tal uur laten rijzen , 45 min bakken in een voorverwarmde oven van 210 graden. Dit brood is bij mij helemaal niet zuur.
groetjes.