zondag 7 juni 2015

Mobiliteit op het Platteland

Ik heb geen rijbewijs.  Ik ben namelijk een angsthaas in het verkeer...

Wel heb ik een elektrische fiets gekocht, en daar ben ik heel tevreden mee.

Toch kan ik ook niet overal met mijn fiets geraken. 

Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders wil, die op 45 km afstand wonen (een autorit van ongeveer drie kwartier) dan moet ik daarvoor drie bussen nemen, en ben ik twee uur onderweg heen, en twee uur terug.
De reis duurt zolang omdat ik op mijn aansluiting moet wachten, gezien er op het platteland slechts 1 bus per uur rijdt.  Op zon - en feestdagen rijden er nog veeeeel minder bussen, net wanneer je vaker naar familie kan! 
Ik ben blij dat er een busdienst bestaat,  namelijk de Lijn maar ik ben absoluut niet blij wat betreft hun aanbod, en eigenlijk ook niet wat hun service betreft. 

Over de service:
De meeste chauffeurs zijn heel vriendelijk en hebben een goede rijstijl.  Maar ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat ik een uur heb moeten wachten op mijn voorlaatste bus naar huis, omdat de bus gewoonweg niet kwam opdagen.  Een uur wachten in de kou, dat is echt niet leuk.  Je kan bijvoorbeeld niet naar de wc, omdat je niet weet wanneer de bus zal aankomen.  Service: nul op tien. 

Over het aanbod:
Op het platteland beschik ik op weekdagen over twee bussen per uur, op een kwartier fietsen van bij me thuis.  Wil ik van thuis uit vertrekken, dan is er 1 bus per uur.  In het weekend rijden er veel minder bussen.

Dat is een mager aanbod.  Maar...   Ik snap volledig waarom de Lijn niet meer bussen kan of wil aanbieden per uur, hier, op het platteland: er rijdt namelijk amper iemand met de bus.

s Morgens en s avonds, in de spits, dan zit de bus redelijk vol.  Maar op gelijk welk ander uur van de dag ziet het er belachelijk uit: een grote, lange, en lege (op 1 of 2 personen na) langszoevende bus op de kleine wegeltjes.

Ik begrijp eveneens perfect waarom mensen met een auto niet graag of vaker de bus nemen op het platteland.  Je moet je richten naar de vertrekuren, je moet 5 minuten op tijd zijn, en dan komt de bus uiteraard vijf minuten te laat, zodat je tien minuten staat te wachten.  Om in een stad te geraken neemt de bus allerlei omweggetjes, opdat ook andere mensen op de buiten dicht bij een halte zouden wonen.  Dat is prima, maar als reisweg is het niet efficient.

Toen ik nog stadsbewoner was, leverde het ontbreken van een auto geen enkel probleem op.  In de stad kon ik per fiets, of met de op geregelde tijden rijdende bussen overal naartoe.  Moest ik ergens buiten de stad zijn, dan sprak ik af met vrienden die wel een auto hadden.  En de rit naar mijn ouders duurde weliswaar nog steeds een uur, maar ik moest slechts 1 bus nemen.     
Moesten wij nu nog in de stad wonen, dan zouden wij kiezen voor autodelen.  Het zou in principe geen enkel probleem moeten zijn voor stadsbewoners om hun auto weg te doen: er zijn genoeg goede alternatieven.      

Maar wij op het platteland krijgen echt geen goeie service.
Bovendien wordt binnenkort ook nog eens de belbus afgeschaft.

De belbus is een bus die je twee uur op voorhand moet reserveren.  Het is een kleiner busje dat eveneens een bepaalde route volgt (die de grotere bussen niet nemen) en dus ook met haltes.
Zelf heb ik een aantal keer dankbaar gebruik gemaakt van de belbus om op een afgelegen plek te geraken.

Maar vind ik het een goed systeem?  Nee.  Absoluut niet.
Wie gaat er nu tijd steken in twee uur op voorhand zijn reis te bepalen?  Welke klant zou er tevreden zijn met het feit dat hij nog een half uur moet stappen tot hij zijn bestemming op het afgelegen platteland heeft bereikt, van aan de vastgelegde belbushalte?
Enkel studenten, armen, of mensen zoals ik, die geen rijbewijs durven halen, nemen de belbus.   
Je gaat me niet vertellen dat autobezitters, denkende aan de service van de Lijn of die van de Belbus gaan zeggen: oh wat een fantastische mobiliteitsuitwerking!  Laat ik maar meteen mijn auto verkopen en vanaf nu altijd de bus nemen!

Het is nochtans hard nodig dat er iets verandert...  In Belgie klaagt men vaak over de files, over het mobiliteitsprobleem.  Als ik s morgens een bus neem, dan tel ik tijdens de wachttijd vaak het aantal personen in de auto s die langzaam voorbijschuiven, om aan te sluiten in de filerij.  Het komt er altijd op neer dat op de tien auto s er slechts eentje is waarin meer dan 1 persoon zit.

Ook dat is totaal inefficient.

Het is vervuilend.
Het is problematisch (de wegen slibben dicht, iedereen verliest tijd).
Het is saai en eenzaam.

Is er dan echt geen oplossing?

Onlangs hoorde ik over de app pickmeup.  Je geeft je locatie in, evenals de plek waar je naartoe wil, en een auto komt je ophalen.  Je betaalt een tarief goedkoper dan een taxi.
Ik downloadde deze app onmiddellijk... om dan te moeten ontdekken dat deze service (nog?) niet in mijn buurt opereert.
Toen dacht ik: wat als de Lijn zelf  zo n app uit zou brengen?
Ze zouden niet met bussen en zelfs niet met belbussen moeten werken, maar gewoon met personenwagens.
Met een app zouden ze bovendien zoveel mogelijk personen onderweg kunnen oppikken en afzetten (niet aan haltes, maar gewoon waar je moet wezen - je betaalt dan bv per kilometer).  Gezelliger, en op die manier zouden er niet zoveel wagens met slechts 1 persoon in staan aan te schuiven. 
Om armere mensen die zich geen smartphone kunnen veroorloven te helpen, zou de Lijn zelf eenvoudige smartphones met de app op, of nog eenvoudigere beepers kunnen ontwerpen, en aan een lage prijs verkopen of - nog beter -  verhuren.

Ik zou alvast heel erg blij en dankbaar zijn als er een dienst bestond die me in minder dan vier uur heen en terug naar mijn ouders zou kunnen rijden...

Geen opmerkingen: