zondag 12 april 2015

Het slimste varken van de klas

Onlangs las ik op het internet over het varkentje Amy Trotter.

Dit varken geniet enige bekendheid ondertussen, en wel om een heel bijzondere reden...  Amy Trotter volgt namelijk les op... de hondenschool, en bovendien is ze de eerste van de klas!

Je kan Amy s schattige vorderingen bekijken hier en hier.

Ik zou zo graag willen dat meer mensen kunnen zien wat Amy kan, en hoe slim ze is.  Waarom?

Omdat wij een hondje hebben, een puppy die ook lessen op de hondenschool volgt.  Hoe we haar vegetarisch opvoeden en waarom, en over onze ervaringen met haar kan je hier en hier lezen.

Iedereen die ons hondje ontmoet, krijgt een brede glimlach, buigt zich voorover om haar te aaien.  Het is vertederend om te zien hoe een dier zoveel liefde losweekt bij de mensen.

Het zou, tenminste in ons deel van de wereld, bij geen van die mensen in hun hoofd opkomen of onze hond ook lekker zou smaken.  Niemand zou eraan denken om die hond te slachten, in stukken te hakken en die stukken vlees dan te braden in de pan, om ze daarna met smaak op te eten.

Bij Amy Trotter is dat een ander verhaal.  Varkens worden beschouwd als dom en lelijk, en vies.  Varkens worden beschouwd als dieren die je mag opeten.
En honden niet.

Varkens worden als dingen behandeld: ze worden bij mekaar gepropt in veel te kleine stallen.  Ze worden gedwongen in hun eigen vuil te staan.  Hun staarten worden geknipt.
En na een kort, stressvol en angstig leven worden de varkens dan geslacht, om daarna op een bord te belanden.

Volgens mij maken mensen het voor zichzelf aanvaardbaar dat varkens op de hierboven beschreven vreselijke manier behandeld worden, doordat ze varkens als dom, vies en lelijk blijven zien.
Als iemand een hond verwaarloosd, dan wordt die persoon als een halve crimineel beschouwd, en gaat men de dierenbescherming bellen.  Want honden zijn mooi, lief en slim.
Maar de varkens mogen straffeloos als dingen behandeld worden.  Op dit eigenste moment zitten er enorm veel vast, opgesloten in nauwe, donkere stallen.

En daarom vind ik Amy Trotter zo belangrijk.  Daarom breekt het mijn hart om haar bezig te zien.
Zij is het levende bewijs dat varkens slim zijn, slimmer dan honden, zelfs!  Ze is schattig.  Ze is lief.  Ze is schoon.  Ze is een persoonlijkheid, een wezen in deze wereld dat, net als alle andere wezens in deze wereld, haar best doet om lijden te vermijden, en om gelukkig te worden.

Amy is niet het enige leuke varken.  Elk ander varken is waardevol.  Ook erg inspirerend bijvoorbeeld is Esther, een geadopteerd varken.  Haar baasjes maakten een facebook pagina en een website over haar, om de wereld te tonen hoe bijzonder ze is.

Meer over plantaardig eten, een manier van leven, lees je hier.

In de hoop dat meer mensen zullen kiezen voor een meer mededogende manier van eten.




2 opmerkingen:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Ik ben het helemaal met je eens dat alle varkens (en andere dieren) een waardig leven verdienen waarin ze genoeg ruimte, eten en vrijheid kennen.

Ik kan begrijpen dat mensen er voor kiezen om vlees te eten, ik kan niet begrijpen dat ze hun ogen sluiten voor de huidige situatie in de vleessector.

Toch vind ik dit varkentje zielig, ik zou liever zien dat hij opgroeit met andere varkentjes en lekker buiten kan rondlopen. Ik vind varkens geen huisdieren en volgens mij horen ze niet binnen.

Krol zei

Hoi, ik weet niet of dit varken de hele tijd binnen zit - misschien heeft ze een grote tuin ter beschikking?
En ja, ik vind ook dat je kan zeggen dat het voor varkens natuurlijker is om buiten op te groeien, en in groep, maar dat kan je van honden eigenlijk net zo goed zeggen.
Honden horen ook buiten, en in roedel op te groeien.
Het kan zijn dat ze gelukkiger zijn in het wild. Maar ik ben er zeker van dat je een dier ( varken of hond) ook een goed en gelukkig leven kan bieden in "onnatuurlijke" toestanden. Het is voor noch hond noch varken eigenlijk natuurlijk om swinters in de warmte binnen te zitten, om elke dag eten te krijgen, of medicijnen als ze ziek zijn.
Toch zullen veel huisdieren van deze luxes "genieten".
Van Amy weet ik het niet, maar Esther is "gered" van de slacht.
In zo n geval denk ik dat het geen kwaad kan om haar een "binnenleven" te geven. Als je ziet wat haar baasjes allemaal voor haar doen qua spelletjes en wandelingen, en als ze vertellen over haar gedrag, dan lijkt me dat een heel gelukkig varken!