zaterdag 10 januari 2015

DIY High: roes uit eigen tuin

Voor alle duidelijkheid: ik wil niemand aanmoedigen om drugs te gebruiken!  Laat mij mezelf even nader verklaren...
Ken je dat leuke gevoel dat je krijgt na het drinken van twee of drie glaasjes rode wijn?  Een vrolijk, bubbelend, tipsy gevoel?
Ik miste die roes.  Niet dat ik vroeger alle dagen rode wijn dronk, maar zo af en toe - dat kon deugd doen.  Ik heb echter een heel erg zwakke maag (mijn reflux probeer ik binnen de perken te houden met behulp van appelazijn), en ik begon te merken dat alcohol drinken (hoe weinig ook) echt niet goed is voor mij.
Om pijn te vermijden heb ik dus het glaasje rode wijn geheel opgegeven, snif...

Op feestjes miste ik de lichte roes.  Ik kon niet meedrinken.  Ik heb helemaal geen probleem met weed roken, maar persoonlijk zegt het me niks - ik word er enkel suf van.  Ook dat was dus geen optie.
Hard drugs vind ik eng, en ik ben totaal niet akkoord met de productiewijze ervan.
 Als je harddrugs zoals cocaine gebruikt, dan steun je in feite de zuid-amerikaanse maffia.  Je betaalt dus voor jouw roes met de miserie, de angst en de totaal verknalde levens van mensen die in die zuiderse landen gedwongen worden om mee te doen aan het illegale drugs circus - om maar te zwijgen van het afschrikwekkend aantal drugs-gerelateerde moorden.
En als je voor lokaal geproduceerde harddrugs zoals speed betaalt, dan sponsor je in feite het illegaal dumpen van vreselijk vervuilend afval.  Chemische drugs produceren gaat namelijk niet zonder het creeren van toxisch afval, waar de dealers, omdat ze alles illegaal moeten doen, nergens anders blijf mee weten dan bv een onbewaakt landbouwterrein. 
Is er dan geen enkele manier om een fijn, onschuldig roesje te kunnen bekomen zonder al die bovenvernoemde troubles?
Er bestaan natuurlijk speciale paddenstoelen die je zelf in de natuur kan gaan plukken, en die je naar het schijnt een geweldige trip kunnen bezorgen.  Maar ik hou niet van trippen - ik wil gewoon een lichte roes!  Bovendien moet je al een paddenstoelenkenner zijn om die zwammetjes van plezier veilig te kunnen herkennen...
Ik deed wat opzoekingswerk, en ik kwam uit bij... een roes uit eigen tuin: Alsem!  Perfect voor een zelfvoorziener: brouw je eigen roes!
De alsemplant groeit weelderig in mijn tuin.  Alsem is berucht als hoofdingredient van absinth - de alcoholische drank waar o.a. Van Gogh aan verslaafd was, en die hallucinaties kan uitlokken.
Alsem zelf is echter een tamelijk onschuldig kruid, tenminste als je het NIET gebruikt als je zwanger bent (het werkt aborterend).
Alsem is bekend om zijn vlooien - en mottenwerende werking: leg een aantal takken in de honden - of kattenmand ter preventie, of in de kleerkast.
Alsem verdrijft ook wormen en parasieten.  Prettig verrast was ik bij het lezen dat alsem ook heel goed voor de maag en de spijsvertering is: het stimuleert de werking van de gal en de lever, omdat het zo bitter is.  En het doet je maag extra maagsappen aanmaken - een zegen voor mensen met reflux.
Tenslotte kan alsemthee je een lichte roes bezorgen!  Een kortstondig geluksgevoel, een aangename helderheid.  Af en toe zie ik de vogels in de tuin van de alsembloempjes snoepen.  Zouden die ook op zoek zijn naar een roes?!
Ik heb nu een aantal theetjes uitgeprobeerd, en ik kan bevestigen dat alsem een fijne, lichte roesachtige ervaring geeft.  Een kleine high! 
Maar...  Er is een groot, verschrikkelijk nadeel: alsem smaakt echt afgrijselijk slecht.
En als ik afgrijselijk zeg, dan bedoel ik ook echt DEGOUTANT!!!!  Alsem is namelijk een van de bitterste kruiden die er bestaan.
Is dat even balen.
Om de smaak te verbeteren heb ik al geprobeerd:
1.Eerst een alsemthee zetten, daarna met dit alsemwater een thee van een beter smakend kruid, zoals gember, te zetten.  Weinig succes: de bittere ondertoon was er nog steeds.
2.De alsemthee zoeten met ahornsiroop.  Ik heb er bijna een dl siroop bijgekapt,(zie foto, de thee is helemaal bruin geworden door de ahorn) en nog steeds moest ik bijna kokhalzen...



Ik denk dat de beste oplossing voorlopig is: een alsemthee zetten, en deze sterk laten afkoelen, tot hij bijna koud is.  Daarna deze thee ad fundum, dus in 1 keer, met dichtgeknepen neus opdrinken.
Daarna iets zoets drinken of eten om de smaak weg te moffelen, en dan genieten van het kleine roesje.
Hebben jullie nog andere ideeen of ervaringen hiermee?
Waarschuwing: het is niet de bedoeling dat je, als je deze roes ook eens wilt ervaren, elke dag aan de alsem gaat zitten.  Dat is gewoonweg niet gezond - het is helemaal niet vergelijkbaar met een glas rode wijn per dag.  Drink met mate, en slechts af en toe.  (al is daar met die vreselijke smaak niet veel gevaar toe).  Drink het NIET als je zwanger bent.
"Enjoy"!

Geen opmerkingen: