zondag 2 november 2014

Recensie: 4 Nederlandstalige vegan kookboeken!

Dit najaar zijn er maar liefst 4 Nederlandstalige veganistische kookboeken in de winkel!
Ik bespreek ze hieronder.  Ik hou het beste voor het laatst: ik begin met de kookboeken die ik het minst goed vind, en eindig bij de geweldigste!
Met de wijzers van de klok mee:






1.Groen is geweldig, 150 hippe, lekkere, vegan recepten, door Rebecca Leffier, uitgegeven bij Spectrum

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt heel blij met zoveel mooie nieuwe vegan kookboeken, maar dit exemplaar heeft toch enkele issues...  Ik wil je graag (mijn persoonlijke,) eerlijke kritiek bieden.
Rebecca Leffier is een New Yorkse francaise die een blog heeft en ook op tv komt.
Het boek is mooi vormgegeven, met recepten vooral gericht op de beginnende vegan.  Hoewel, vegan?  Vaak wordt er met het ingrediënt honing gewerkt - een zoetigheid die door bijen gemaakt wordt en die dus allerminst vegan is.  Nogal vreemd. 
Ook het klakkeloos overnemen van het gebruik van gojibessen door veel nieuwe kookboeken vind ik storend.  Gojibessen worden gehypet door slimme marketingmensen - het zijn zogenaamde  "superfoods".  Persoonlijk ken ik echter iemand die begon te trippen (helemaal niet aangenaam, want ze moest naar haar werk maar kon niet meer bewegen) na het eten van goji bij haar ontbijt.  Op het net vind je nog veel andere getuigenissen terug van mensen die misselijk of ziek werden na het eten van deze bessen.  Niet verwonderlijk, want gojibes is een nachtschade plant,(zoals het giftige wolfskers) en de bessen bevatten atropine,(denk aan belladonna atropa, voornoemde giftige wolfskers) een stof die nogal wat bijwerkingen kan veroorzaken.  Ook dit kookboek biedt recepten met goji, zonder te waarschuwen voor de mogelijke nare neveneffecten ervan.
Verder vond ik nergens in het boek een verwijzing naar dierenrechten, dierenleed, of het milieu.  Het is niet zo dat ik vind dat elk vegan kookboek een hele opsomming van gruwelen uit de vleesindustrie moet tentoon spreiden.  Toch komt het hele boek op mij persoonlijk nogal gehypet over.  Best leuk dat er yogatips in staan, of receptjes om huidmaskers te maken, of beautytips van experten.
Maar in combinatie met de wat mij betreft betuttelende, kinderachtige en bovendien slecht vertaalde schrijfstijl vond ik het allemaal nogal "diva-achtig" overkomen.  Het interesseert mij echt niet wat voor dieet Gwyneth Paltrow volgt, bijvoorbeeld.  Ik kan me best inbeelden dat er mensen zijn die bovengenoemde tips en stijl WEL leuk vinden, en des te beter!  Maar zelf stoorde ik me er aan.
Zo lijkt het bijvoorbeeld ook alsof het boek enkel en alleen voor vrouwen geschreven is: regelmatig spreekt Rebecca de lezer aan met: "Meisjes".
Een laatste puntje van kritiek voor ik aan het positieve begin :) :
op pagina 13 beweert de schrijfster dat je je huisdieren beter geen vegan voeding geeft.  Lees mijn stuk de vele voordelen van vegan hondenvoer om jezelf van het tegendeel te overtuigen!
En dan nu de leuke kanten aan het boek:
Rebecca publiceert handige tabellen met vervangingsproducten.  Fijn vond ik bijvoorbeeld dat ze zowel eiervervangers voor zowel hartige als zoete gerechten aangeeft.  Een andere tabel om uit te knippen en op te hangen is die met de week - en gaartijden voor granen, zaden en peulvruchten. 
Er staan recepten in "Groen is geweldig" om zelf melk, kaas, room en boter te maken - allemaal vegan!
De fotos en de vormgeving zijn super!
Recepten die mij aanspraken:

-(rauwe) worteltjestaart
-rauwe love-lasagne van courgette
-falafel van zoete aardappel
-beautiful brownies (met groen glazuur van avocado)
-spruitjes met appel uit de oven
-vegan foie gras - als je deze blog leest, weet je dat ik met kerst ook faux gras ofte joie gras serveer!
-vegan slakken (origineel en toch eenvoudig!)
-amandel chocolade toffee

2.Vegan, eenvoudig genieten - meer dan 80 heerlijke veganistische recepten uitgegeven bij  Lantaarn
Dit mooie boek is vertaald uit het Duits.  De gerechten worden verdeeld in salades en soepen, bijgerechten en snacks, hoofdgerechten, en desserts.  De inleiding somt de voordelen van een veganistische eetwijze op.  Vegan eten is een trend, waarnaar vele mensen nieuwsgierig zijn.  Het boek wil tonen dat vegan eten geen beperking is, maar net een nieuwe, heerlijke manier van koken.
Er is een kort hoofdstuk over de veganistische voorraadkast en over vervangingsmiddelen.
Mooie fotos, en recepten die zowel de beginner (spaghetti sojonese, chili senza carne) als de gevorderde kok (feestgebraad in bladerdeeg ) aanspreken.  Enkele recepten die ik leuk vond:
-spinazie salade met rode bieten
-veganistische leverworst
-aardappelravioli met salsa verde
-gerstrisotto met pompoen en rode wijn
Bij sommige gerechten had ik graag wat meer uitleg gewild.  Ongetwijfeld zijn dit recepten die bekend zijn in de Duitse keuken, zoals Obarzda en Bulgur-kibbeh...

3.Het vegan kookboek, Adele McConnell, 100 moderne veganistische recepten, uitgegeven bij Veltman.
Zoals dat bij de meeste non-fictie van Veltman het geval is, is ook dit boek bijzonder fraai uitgegeven: compact, met prachtige foto s.
Adele schrijft een populaire foodblog: vegiehead.com.
De hoofdstukken zijn verdeeld in ontbijt en brunch, lunch, snacks en zoet, hoofdgerechten en nagerechten.
In de inleiding vertelt McConnell hoe ze ertoe kwam om veganistisch te gaan eten.  Ze wil je niet vertellen wat je niet mag eten, ze wil je tonen welke mogelijkheden er allemaal wel zijn.
En die belofte maakt ze waar!
Mijn enige kritiek is dat ook Adele zomaar gojibessen in recepten opneemt...
Je krijgt ambachtelijke recepten voor o.a. feta, kruidenamandelkaas, kaassaus en plantaardige melk.  Handige icoontjes geven aan of het recept gluten, soja of suikervrij is dan wel of het rauw is of zaden bevat.

Enkele recepten die mij aanspreken:
-vruchtenpompoenspread
-in thee gepocheerde pruimen
-winterse linzensoep
-aardappel-kokossamosa s
-hartige koekjes
-bananenmuffins met chai specerijen
-kokos kulfi
-pana cotta met lavendel
-chocolade bananen wontons

4.Veganistisch koken - vervangers van vlees, vis, zuivelproducten, gluten, honing en dierlijke vetten, door Caroline Steen en Joni Marie Newman, uitgegeven bij Librero.

Het compactste en het goedkoopste boekje van de vier, en mijn persoonlijke favoriet!  wat een handig naslagwerk, en wat een interessante recepten!
De auteurs zijn tevens de mensen achter de blogs justthefood.com en havecakewilltravel.com 
Het doel van het boek is om veganisten tools te bieden om elk recept op heerlijke en haalbare wijze te "veganiseren".  Heb je een oud, non-vegan traditioneel familie recept in de schuif liggen?  Met dit boek maak je het na op ethisch verantwoorde wijze, en nog lekker bovendien!
Handige en leuk getekende icoontjes wijzen aan of iets gluten, noten, soja, tarwe of suikervrij is.  Ook wordt aangegeven welke recepten rauw, vetarm etc zijn.
In de verschillende hoofdstukken worden vervangingsmiddelen besproken.  Aan de hand van een traditioneel recept tonen de auteurs hoe het ook vegan kan - erg helder en duidelijk, vaak creatief en origineel.  Je krijgt overzichtelijke tabellen en lijsten met vervangers.

De recepten zijn tof, en de fotos mooi.  Ik heb een heeeele lijst met recepten uit dit boek die ik wil proberen, onderaan noem ik er enkele.
De hoofdstukjes:
1.Zuivelvervangers, met recepten voor o.a. zelfgemaakte "yoghurt," pindamelk, witte en melkchocoladerepen...
2.Kaasvervangers: in dit hoofdstuk leggen de auteurs uit hoe caseine, een bestanddeel in kaas, verslavend werkt (vandaar al die kaasfreaks :).  Nieuw voor mij was het gebruik van macapoeder om kaas vegan na te maken.
Recepten voor o.a.: tofu feta en ricotta, gemarineerde tofumozarella, gebakken macadamiabrie, peper-cashewkaas, nache queso, en fondue!
3.Eivervangers: hier beschrijven Joni en Caroline hoe in WO II de Wacky Cake populair werd: een cake zonder eieren!  Zij verbeteren het recept van de wacky cake om hem helemaal te gek te maken.  Leuke receptjes hier: pulp not fiction muffins (met notenpulp als je notenmelk maakt), mayonaise, "hoe kom je aan je eiwitten? - taart" (de taart bevat tempeh!), kruidige cupcakes, walnootkoeken, ...
4.Vleesvervangers: hoe je vlees, kip, zeevruchten en vis kan vervangen.  Interessante receptjes hier: salisbury steak met champignons, ui en saliesaus, balletjes zonder vlees (op basis van o.a. pompoenpuree), tacovlees, Amerikaanse hotdogs, spareribs (die je echt af kan kluiven!), spekvarianten, en vissticks met tartaarsaus.
Verder zijn er nog de hoofdstukjes Dierlijke bijproducten vervangen (bv gelatine of cochenil), Hoe gluten vervangen (want je zal maar een veganist met coeliakie zijn...), en Hoe soja vervangen (of een soja-allergische veganist...).  Interessante recepten hier: provencaalse socca (kikkererwtenpannenkoekjes, voor een eenvoudige versie zie mijn stukje over farinata, een andere benaming voor socca), glutenvrije gembercake (met linzen gemaakt!), wittebonenkoteletten, tandoori seitan.
Als kers op de taart zijn er dan ook nog de hoofdstukjes Hoe geraffineerde suiker vervangen en Hoe vet vervangen.

Een supernaslagwerk!



4 opmerkingen:

Bonnie zei

Wat fijn, zoveel Nederlandse vegan boeken! Ik was sommige al eerder tegengekomen maar ik had nog niet zo'n gedetailleerde review gelezen. Na je beschrijving van de "betuttelende, kinderachtige en bovendien slecht vertaalde schrijfstijl" ben ik eigenlijk wel benieuwd naar dat boek. :) Ik ben ook niet zo van de superfoods / food hypes, maar hopelijk is er zo voor elk wat wils.
Ik wist helemaal niet dat Vegan Food Substitutions in het Nederlands was uitgekomen, goed zeg. Ik heb dat boek zelf nog niet maar nu twijfel ik of ik liever de Engelse of de Nederlandse zou willen hebben...
(Typefoutje denk ik: de auteur is trouwens Celine Steen, niet Caroline).

Krol zei

Hoi, ja leuk he, zoveel vegan boeken! Over dat "betuttelende" heb ik nog lang getwijfeld... Ik hou zelf niet van negatieve recensies, als ik een boek niet goed vind, dan schrijf ik er normaalgezien gewoon niet over. Maar omdat die 4 boeken nu allemaal tegelijk in de winkel liggen, vond ik het een leuk idee om ze samen te bespreken! Ik geef ook maar mijn persoonlijke mening - ik kan me goed voorstellen dat veel mensen die stijl die ik vreselijk vind, leuk vinden!
Je hebt gelijk: het is Celine Steen ipv Caroline!

Veggieleven zei

bedankt voor je review! interessant om te lezen.
dat wordt wel weer moeilijk kiezen bij een volgende boekbestelling (maar eigenlijk is het een goede zaak dat er steeds meer keuze komt ;-)

Krol zei

Ongelofelijk he, al die boeken! En er is alweer een nieuwe veggie kookboek uit ook - bespreek ik binnenkort. Tlijkt echt of de bal aan het rollen is gegaan! In de boekenwinkel waar ik werk hoor ik ook steeds positievere gesprekken over alle veggie boeken. Een aantal jaren terug kon je dan een snuivend en afkeurend : "hm. Een vegetarisch kookboek" horen, terwijl het nu eerder een verraste en geïnteresseerde toon is die ik de mensen hoor uitroepen als ze al die mooie boeken zien.
Een aantal jaar terug waren er ook maar een stuk of vijf titels, nu een heel rek vol! En dan al die vegan boeken, tis hoopgevend!