zaterdag 8 november 2014

De lange avonden: alternatieven voor tv

Daar zijn ze weer: de lange avonden!
Veel mensen vullen de donkerte van de winter met tv-kijken.  Al meer dan zes jaar kijk ik zelf geen tv meer.  We hebben hier nog een tv staan, maar die is niet aangesloten op het netwerk: we gebruiken de tv enkel om naar films (op dvd en video) te kijken.
Ik ben erg blij dat ik van de tv (en van beeldreclame)verlost ben.  Ondertussen is tv niet meer zo supermachtig in de maatschappij, vanwege de nieuwe media (internet, youtube, etc,...)
Toch gelden volgende nadelen aan tv kijken wat mij betreft nog steeds:

1.TV kijken is verslavend en brainwashend: zelfs als je het programma eigenlijk supersaai vindt, blijf je toch vaak kijken.
In het boek "Four arguments for the elimination of television" legt auteur Jerry Mander uit hoe dat komt.
We kunnen ons slechts enkele seconden concentreren op iets.  Stel dat je naar een stoeptegel kijkt, dan hou je dat vaak niet langer dan 10 seconden vol zonder dat je gedachten afdwalen.  Maar als er plots een mier over de tegel loopt, ben je weer even geconcentreerd.
TV werkt ook op die manier: er worden constant nieuwe impulsen aan je brein aangeboden, opdat je geconcentreerd en gefocust blijft.  Niet alleen verspringt de camera vaak van perspectief, tegenwoordig zijn er ook balkjes onderaan het scherm met extra info, muziek, split-screens, ...
De TV-momenten waarop je het duidelijkst kan merken dat tvmakers de tactiek van het "nieuwe impulsen aan het brein geven" toepassen is bij de reclame.  Nergens anders wordt er zo snel van beeld versprongen, met trucs en muziek en voice-overs gewerkt als bij reclame.

2.Volgens Mander is het feit dat die technieken gebruikt worden om je aandacht op te eisen op zich al een reden om te stoppen met kijken: je wordt immers onbewust beïnvloed.
Het klopt dat je, na het zien van een flashy auto-reclame op tv, niet meteen de deur uitrent om zo'n auto te kopen.  Maar ik geloof wel dat je onbewust beïnvloed wordt door de beelden die in die auto-reclame gebruikt werden.  Beelden van perfect ogende mensen, die in enorm dure auto's rijden en in enorm dure huizen wonen.  Misschien wekt de reclame wel een ontevredenheidsgevoel op bij je eigen "status," opdat je meer zou gaan consumeren - terwijl dat nergens voor nodig is.  Ik ben er ook van overtuigd dat tv-reclame veel meer impact op ons heeft dan bv een reclame-advertentie.  In zijn boek legt Mander mooi uit hoezeer wij door beelden (en al helemaal door bewegende beelden) beinvloed worden.

3.Niet enkel tv-reclame, maar ook tv-programma's kunnen ons op deze manier onbewust beïnvloeden: we spiegelen ons niet meer aan onze buren, maar aan de (vaak veel rijkere) personages uit de soap opera.  Vreselijk, als we die personages onbewust als rolmodellen zouden gaan vereren...

4.Ook de vooroordelen van de tv-programma makers (vaak vermogende mensen) zullen weerspiegeld worden in wat wij te zien krijgen.  En als je van kleins af aan bepaalde vooroordelen mee krijgt via tv, wie weet ga je dan zelf ook in die vooroordelen geloven...

5.Tenslotte is tv gewoon enorm tijdrovend.  Ik herinner me nog goed de ontevredenheid die ik voelde nadat de pre-verkiezing voor het songfestival waar ik naar gekeken had gedaan was.  Ik had me het hele programma door zitten ergeren aan de saaiheid ervan, maar leek me er niet van weg te kunnen trekken.  (zie uitleg boven: je brein wordt steeds opnieuw geprikkeld, waardoor het moeilijk is te stoppen met kijken).  Achteraf bedacht ik met spijt alle dingen die ik in die tijd gedaan had kunnen krijgen...

Misschien kan jij gecontroleerd tv-kijken (enkel bepaalde programma's) en zet je de tv nooit uit verveling aan, maar enkel omdat je er plezier aan beleeft.  In dat geval: blijven kijken.
Als je toch zou besluiten om de tv-stekker uit te trekken en het abonnement op te zeggen, wat kan je dan in de plaats van tv-kijken doen?

Alternatieven voor tv-kijken:

1.vrienden en familie bezoeken, buren gedag gaan zeggen, op cafe gaan, uitgaan
2.kaartspelen
3.gezelschapsspelen
4.lezen
5.een hoorspel beluisteren
6.muziek beluisteren
7.wandelen
8.knuffelen
9.taarten bakken
10.mediteren
11.sporten
12.elkaar een massage geven
13.een gezichtsstoombadje nemen, of een voetbad
14.tekenen of schilderen of kleien, ...: knutselen
15.musiceren
16.Tijd nemen voor al die kleine opruimpraktijken die je "ooit nog wel eens" wil doen: recepten in een schrift plakken, brieven schrijven, je dagboek bijhouden, je mailbox uitkuisen, ...
17.dansen
18.breien, naaien, haken, verstellen
19.zingen!

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van de zanggroep waar ik bij ben, en die nu opnieuw begint.  De hele winter door komen we eens per maand samen om liederen te zingen onder leiding van een muziekjuf.  Een heerlijke manier om de donkere dagen door te komen, en iets wat je makkelijk met wat vrienden kan opzetten.  Echt de perfecte manier om de batterijen weer op te laden en de lange winter door te komen!
Lees ook: de zelfvoorziener en de winter

Geen opmerkingen: