zondag 12 oktober 2014

Je Urine als meststof gebruiken

Aangezien ons toilet een tijdje niet meer doorspoelde, zijn we ons (buiten) compost-toilet in gebruik gaan nemen.
Het enige probleem: vanwege verbouwingen konden we nog geen binnen-compost-toilet zetten, en lui als ik ben zag ik het niet zitten om 's avonds door het donker naar buiten te gaan.

Ik plaste dan maar binnen in een po.

Uit nieuwsgierigheid probeerde ik de in de po opgevangen urine uit als meststof.  Ik had namelijk ergens gelezen dat als je urine verdunt met water (1deel urine op 10 delen water), je een prima meststof verkrijgt.
Ik probeerde dit middeltje uit op onze peperplanten.

En wat een resultaat!

Ze schoten de hoogte in, en zagen er vitaal en gezond uit!




Het lijkt zo'n zonde om urine zomaar weg te spoelen.  Het zit vol voedingsstoffen voor planten.  Verdunde urine stinkt niet - ik heb alleszins nooit iets geroken bij onze peperplanten.  En het watergeven van die serrepepers zat al in onze dagelijkse routine: ik hergebruik altijd het 1 dag -oude drinkwater van onze kippen als plantenwater.  Met dit "kippenwater" verdunde ik de urine.

We willen mijn plasjes nu ook uitproberen op onze kolen!

Vind je het maar een vies idee?  Bedenk dan dat alle gewassen die je in de winkel koopt groot geworden zijn dankzij dierlijke mest (van varkens, kippen, kalkoenen, runderen, etc etc).  Als je niet bio groenten koopt, is het eveneens zo dat de mest die bij deze groenten gebruikt werd, afkomstig is uit de vleesindustrie. Mest die dus "gewonnen" is uit zo n veestal met op elkaar gepropte dieren, waar af en toe dode dieren tussen liggen die bezweken zijn aan stress, angst of ziektes.  En het geheel is nog aangevuld met bloedmest (van bloed), en mogelijks ook nog met kunstmest.

Dan toch liever eigen urine!  Die is "goud" waard :)
Eens je plant begint te bloeien, moet je wel ophouden met het toedienen van stikstof (urine).  De plant kan zich op die manier concentreren op de vruchtvorming en niet langer op het groeien.
Onze peperplanten staan samen in de serre, maar de kolen staan verspreid doorheen de tuin.  Ik ben benieuwd of mijn verdunde urine ook de woelmuizen zal afschrikken.  Ik heb al gehoord van mensen die hun tuin met urine (onverdund) markeren om katten, vossen en dergelijke weg te houden.
Wie weet helpt het ook tegen woelmuizen??
Hebben jullie ervaring met het gebruiken van urine als meststof?

22 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik gebruik al enige jaren urine als meststof en met name bij de potplanten buiten zoals tomaten, komkommers, pronkbonen, sla. Kortom de grootste hongerlappen krijgen het meeste maar in feite krijgen ze dit allemaal als meststof. Ik heb wel geprobeerd om anderen te vertellen dat het geweldig is maar tot nu toe alleen een beleefd jaja of een opgetrokken neus. De tomaten willen ze echter wel allemaal hebben, dan is het opeens niet meer vies. Ben blij dat jij erover blogt.

groetjes,

Marianne

Krol zei

Wat leuk om te horen! Dankjewel!

berta ... zei

Geweldig !

~° Sarah °~ zei

Ik begin pas deze maand in een gezamelijke tuin waar veel woelratten zitten, hielp het daartegen nu je zo terug kijkt?

Krol zei

Mijn pastinaken zijn alsnog opgegeten door de woelratten, maar ik moet bekennen dat ik de grond errond niet regelmatig behandeld heb... Het advies tegen konijnen, reeen en vossen ind e tuin is ook altijd: je haar, je urine, of je kleding ergens aan de rand van de tuin leggen. Dus misschien toch het proberen waard!

~° Sarah °~ zei

Hmmm dus er is wel een dikke kans! Mijn tuintje is in het museum van bokrijk, eens kijken hoe ik dat gedaan moet krijgen :D even naar het schuurtje met de gieter hihi ;)

Krol zei

Ja, dat wordt misschien moeilijk! Klinkt als een hele leuke locatie, de tuin bij het bokrijkmuseum...

Unknown zei

Ik gebruik een mengsel van oude koffie en urine tegen het bestrijden van woelmuizen die de jonge wortels van fruitboompjes opeten

Bertsmoestuin zei

"Eens je plant begint te bloeien, moet je wel ophouden met het toedienen van stikstof (urine). De plant kan zich op die manier concentreren op de vruchtvorming en niet langer op het groeien".

Het zijn vooral de fosfaten die de plant doen groeien . Bij Paradiso in Amsterdam wordt alle urine apart opgevangen en daar worden dan de fosfaten er uit gehaald en dat gaat om tonnen!

Op deze site http://www.treehugger.com/tag/gardening/ las ik er voor het eerst over. Wanneer je hier op urine gaat zoeken krijg je veel info.

Krol zei

Dankjewel Bert en Teun!

PmmCur zei

Ik wil dit ook gaan doen en toen riep iemand geschokt uit dat je dit niet zomaar in je tuin mag uitgieten vanwege bepalingen rond volksgezondheid .... Weet iemand daar meer van???

Krol zei

Het zou kunnen dat er hier bepalingen over zijn, dat weet ik niet. Feit is, dat onze grootouders zonder problemen hun urine op hun land gebruikten. Waar je misschien wel naar kan kijken, is of je medicatie gebruikt. Naar het schijnt blijven bepaalde stoffen uit medicatie die je inneemt in je urine aanwezig.

PmmCur zei

Dank je Krol

Unknown zei

ja ... officieel mogen dingen die bemest zijn met menselijke meststoffen niet verkocht worden ... besef wel dat als je bijvoorbeeld medicijnen gebruikt , die wel weer terug te vinden zijn in de urine, dus alleen je eigen urine gebruiken als je niets gebruikt

blote voeter en patcher zei

ALTIJD GEWETEN DAT MIJN VADER DE BEERPUT LEEGSCHEPTE EN TUSSEN DE AARDAPPEL PLANTEN VERDEELDE EN OOK VOOR DE WINTERRUST. NU JA TOEN WAREN ER NOG NIET ZOVEEL REGELTJES EN ZIJ NAMEN TOEN WEINIG MEDICATIE. ZOALS JE ZEGT IS HET DIERENMEST CONSTANT GEBRUIKT EN WIE WEET WAT DAAR NU ALLEMAAL INZIT;DIANA

Krol zei

Dankjewel voor je reactie! Inderdaad, de dierlijke mest zal heel wat reststoffen aan medicijnen en antibiotica en pesticiden bevatten, vermoed ik...

Anoniem zei

Urine moet een maand (of twee voor de zekerheid)rijpen..
Ik gebruik drie jerrycans. De eerste jerrycan vul ik een maand lang. En dan begin ik met het vullen van de tweede. Nummer drie gebruik ik. Ik tap de urine als meststof.
Als de ene vol is, begin ik met het vullen van de andere. Als je zorgt dat de urine die je gebruikt als meststof lang genoeg heeft gerijpt is het veilig voor gebruik over je eetbare planten.

Succes!
Hartelijke groet, Marjon.

PS: Je po leegkiepen in een jerrycan is weinig moeite.
En met een composttoilet waarbij de urine gescheiden wordt opgevangen is het ook een makkie.

Krol zei

Geweldig, bedankt! Wat leuk toch om te horen dat zoveel mensen hier mee bezig zijn :)

Anoniem zei

ik laat de poep met verdunde urine 8-12 maanden in een ton ,met wat koffieprut en mergelkalk staan , af en toe roeren !
dan verdund [1 op 5 ] bij de tomaten ,paprika,s qourgettes pompoen etc .....
resultaten zijn geweldig ! doe dit al 50 jaar !!

Krol zei

Fantastisch! En wat goed om te horen dat dit al vijftig jaar goed gaat!
Veel tuinplezier!!!

Lukas zei

Ik lees steeds meer positieve verhalen over het gebruik van urine als meststof. Ik ben wel benieuwd naar de mensen hier die er al ervaring mee hebben, of het kwaad kan om je unrine te gebruiken de dag nadat je een biertje of een wijntje hebt gehad.. Is dit af te raden? Of is het al zover afgebroken en de urine eventueel verdunt, dat het niet schadelijk is voor je gewassen?

Krol zei

Hoi Lukas, ik vermoed dat alcohol snel afgebroken wordt en niet schadelijk is in urine voor de gewassen. Sowieso geef je de planten geen onverdunde urine als meststof, want dan verbranden ze. Dus steeds met water verdunnen! Ik zou zeggen: uitproberen, en de resultaten laten weten! Sorry voor de late reactie, er was iets mis met de reactieknop :)