zondag 28 september 2014

Vegan Broodbeleg van de Maand: Melkconfituur met Chaikruiden!

Confiture au lait proefde ik voor het eerst in Frankrijk, toen ik nog zuivel at.  Later leerde ik ook dulche de leche kennen: de Zuid-Amerikaanse variant.  Dit soort beleg wordt gemaakt door melk met suiker in te koken tot een smeerbare, zoete en karamelachtige "confituur".
Ik vroeg mij af of ik een vegan variant kon bedenken - en het is gelukt!
Voorlopig is dit overigens mijn laatste vegan broodbeleg van de maand recept!
Dit recept is niet moeilijk, maar het vraagt wel tijd en aandacht.  Het moet lang staan pruttelen, en je moet er vaak in roeren.  Maar het resultaat is het waard!!!
Ik koos voor chai kruiden om de confituur mee op te peppen.  Maar je zou ook voor een volledig vanille versie kunnen gaan, of een volledige kaneel dulche, een anijs of venkel dulche (in dit recept niet toegevoegd), een chocolade dulche of een gember dulche.  Ik nam sojamelk, maar waarschijnlijk lukt dit recept evengoed met amandelmelk, of rijstmelk, of een mengeling...




 Ook overheerlijk in de thee, als je een snelle "chai for one" wil maken!  Dan drink je gewoon de helft van je tas op, en daarna voeg je er plantaardige melk en een theelepeltje dulche de leche aan toe!

Vegan Confiture au lait aka Vegan Dulche de leche met Chai Kruiden  
Nodig:
-1 l sojamelk (of andere plantaardige melk/en naar keuze)
-400 g suiker
-snufje zout
-1 tl vanillepoeder (gemalen, echte vanille)
-2 stokjes kaneel
-vers gemalen zwarte peper naar smaak
-gemberpoeder naar smaak
-kardemompeulen naar smaak
-nootmuskaat naar smaak
-3 kruidnagelen (of meer)
-speculaaskruiden in poeder naar smaak
-afsluitbare potjes
-pot met dikke bodem
Hoe maak je het?
1.Giet de sojamelk in de pot en voeg de suiker toe, roer goed.
2.Zet op medium vuur en breng zachtjes aan de kook.
3.Voeg ondertussen alle kruiden en het zout toe.
4.Wanneer het begint te pruttelen, zet je het op laag vuur.  Roer vaak.
5.Laat 45 minuten pruttelen.
6.Wanneer er zich schuim en kleine belletjes beginnen voor te doen is het klaar.
7.Eventueel kan je de kaneelstokjes en kardemompeulen verwijderen - mij is dat teveel moeite :) Ik hou de stokjes gewoon tegen met de spatel.
8.Giet heet in propere potjes en sluit af.  



Geen opmerkingen: