zaterdag 2 augustus 2014

Boekbespreking: VB6, door Mark Bittman

Boekbespreking: VB6, door Mark Bittman, uitgegeven bij Karakter

Mark Bittman ken je wellicht van de klepper "de Dikke Vegetarier": de vegetarische versie van "Ons Kookboek" (zo lijkt het tenminste!).
Maar Bittman is geen vegetarier.  Hij houdt van zijn stuk vlees, en van verse vis.  Hij wil vlees en vis best minderen, maar opgeven? Nee.
Ik ken nog meer mensen als Mark.  Ze zijn intelligent, ze willen gezond zijn, ze kennen alle voordelen (voor milieu, dieren, derde wereld, etc etc) van vegetarisch eten - maar ze kunnen het desondanks niet aan om alle vlees en vis voor altijd te laten vallen.
Wat mij persoonlijk betreft: zelfs al zou je mij morgen een honderd procent milieuvriendelijk en dierenleedvrij stukje steak voorschotelen - ik zou het niet meer binnenkrijgen.  De associatie met het verhaal achter vlees is daarvoor te sterk.  Een stuk vlees staat voor mij gelijk aan een stuk lijk, en dat zal nooit meer veranderen.  En ik betreur dat allerminst.
Maar ik begrijp dat er mensen zijn die de smaak van vlees (een smaak die ze heerlijk vinden) kunnen losmaken van het verhaal achter vlees.  En ik begrijp dat het voor deze mensen bijzonder moeilijk is om te beslissen dat ze vanaf morgen nooit meer vlees zullen eten.
Mark Bittman biedt een oplossing, een compromis: tot het avondeten eet hij strict veganistisch.  Na 18 u kan en mag alles: burgers, steak, wijn en vis.
Zoals vele Amerikanen en west-europeanen werd Bittman gedwongen om na te denken over zijn eetgewoontes.  De dokter waarschuwde hem: Mark was te zwaar, hij had te veel cholesterol, en hij had prediabetes problemen.

De arts stelde hem voor de keuze: ofwel pas je je voeding aan (een vegan dieet was een goede keuze), ofwel neem je medicijnen.
Mark zag geen van deze twee opties zitten, en koos voor een gulden middenweg: VB6: vegan before 6.  Na zessen mag hij eten wat hij wil, zij het met mate en niet tot bv 12 u 's nachts aan een stuk door.

Dit nieuwe dieet, dat Bittman nu al jaren volgt, werkt prima.  Het is makkelijk vol te houden, je valt er van af, je bloedwaarden worden beter, je voelt je beter, je slaapt beter - alleen maar voordelen, en dat alles binnen de twee maanden na het starten van je nieuwe vb6 eetwijze!  En, nog een belangrijk voordeel: eens afgevallen behoudt je je gewicht.

Na een korte uitleg over de hoes en waaroms van zijn nieuwe levensstijl vertelt Mark wat je als voorraad kan aanleggen in je provisiekast, opdat je je het vb6 eetpatroon zo makkelijk mogelijk kan eigen maken.  Hij verdeelt de noodzakelijke voorraden in drie categorieen:
1.Onbeperkte ingredienten (alle plantaardige heerlijkheden die de basis van het vb6 dieet vormen)
2.flexibele ingredienten (zaken die je met mate eet)
3.lekkernijen (de dingen die je na 18 u mag nuttigen)
Daarbij vertelt hij ook hoe je al deze voedingswaren het best bewaart, hoe je ze bereidt, en in welk seizoen ze op hun best zijn.

Daarna biedt Bittman zijn beste recepten, opgedeeld in ontbijt, snacks, lunch, diner, en dessert.  Verder stelt hij ook een menu van 1 maand voor, voor al diegenen die het vb6 dieet eens willen uitproberen en die tot in de puntjes willen voorbereid zijn.
Tussen de recepten door vind je kadertjes met extra tips, bv om te varieren maar ook om je eigen zuivelvrije melk te maken.
Enkele receptentitels die mij aanspraken:
-couscous met pinda's en druiven
-rode linzensoep met rabarber
-spaghetti met bonenbolognese
-langzaam gegaarde spruitjes met citroengras
-nepworst
-tofoe jerky (een interessante houdbare snack)
-fruitsnoep
-balsamicovijgen
Etc etc.
Voor het "diner" gedeelte deelt Bittman ook gerechten met vlees en vis, bv asperges met sobanoedels en varkensvlees.  Hij biedt daarnaast ook tips om, eens je de smaak te pakken krijgt en merkt wat een vegan levensstijl voor je lichaam doet, je diners te "veganiseren".
Het boek eindigt met de "bouwstenen va, het vb6 dieet": makkelijk te maken basisgerechten, zoals compote, bouillon, een salade voor elke dag, veganaise, notenboter, etc.

Dit is een belangrijk boek.  Het is een boek dat oudere generaties, die hun tradities niet graag willen veranderen maar die wel wat aan hun gezondheid willen doen, op een niet belerende manier kan doen kennismaken met een vegan levensstijl en keuken.
Veel mensen plaatsen hun eigen gezondheid boven milieuproblemen of dierenleed.  Ze doen dat niet omdat ze egoistisch zijn, maar wel omdat de problemen die vlees eten veroorzaakt vaak indirect of abstract zijn, en ver van hun bed.
Nu steeds vaker (kijk alleen al naar de grote hoeveelheden nieuwe kookboeken -en dieetboeken die daarop wijzen) blijkt hoeveel goeds een plantaardige eetwijze voor je kan betekenen, is dit VB6 boek als een extra duwtje in de rug: een ideaal compromis!
Een dikke aanrader voor flexitariers met overgewicht, en voor iedereen geinteresseerd in gezondheid.

Geen opmerkingen: