zondag 13 april 2014

Boekbespreking: de Moestuin van Mme Zsazsa

Boekbespreking: De moestuin van Mme Zsazsa, door Dorien Knockaert en Kim Leysen, uitgegeven bij Manteau

Mijn eerste indruk van dit boek was: waw, wat een klepper!  In deze turf is duidelijk heel wat werk gekropen. 
Mme Zsazsa en Dorien Knockaert kende ik al van hun respectievelijke blogs Mme Zsazsa vertelt en Jonge Sla.  En ook hun boeken Groeten uit Transitië en Goed eten heb ik hier met plezier besproken!
 Hun nieuwste creatie, dit dikke moestuinboek, is alweer een feest om te lezen.  Leysen en Knockaert zijn duidelijk een winning team!  Met de mooie foto's van Els Menten erbij en de aangenaam heldere grafische voorstellingen (bv van tuinindelingen) kan ik dit boek alleen maar aanraden: of je nu een "moestuinmaagd" bent of een doorwinterde tuinierster - aan "De Moestuin van Mme Zsazsa" heb je veel. 
In een vlotte, eigenwijs grappige vertelstem neemt Kim je mee op reis doorheen het tuinjaar.  Hoe begin je aan een ecologische moestuin?  Wat met compost?  Grondsoort?  Hoe zaaien en wanneer?
Als je, zoals ik, al veel tuinboeken achter je kiezen hebt, zal je bepaalde tuin-info al wel van buiten kennen.  Maar Mme Zsazsa brengt alles op zo'n sappige, leuke manier dat ik zelfs al die uitleg over kalium en compost opnieuw heb gelezen!
De stijl is enthousiasmerend - ook al heb ik al lang een tuin en ben ik er al jaren mee bezig, ik betrapte mezelf erop dat ik "jajaja, dat ga ik ook doen" zat te knikken.
En ondanks de voorkennis die ik door enige praktijk en veel tuinboeken bezit, heb ik ook veel nieuws geleerd.

Dat je uiteindelijk toch meer opbrengst verkrijgt als je in golvende rijen zaait dan in rechte, bijvoorbeeld.
Dat je om schadelijke insecten tussen je worteltjes tegen te gaan kan mulchen met geurige kruiden, zoals citroenmelisse of alsem. 
Dat je ook de scheuten van mierikswortel, aardpeer, brave hendrik en rammenas met succes kan bleken - makkelijker dan asperges en hopscheuten.
Dat er slimme zaaimengsels bestaan!

Verder vond ik vooral het handige rotatiegewas-schema (welke gewasfamilies volgen elkaar op in de bedden) bijzonder duidelijk uitgelegd, met een goede grafische voorstelling erbij.  Mensen die slecht zijn in logica en wiskunde, zoals ik, zijn blij met heldere "ervoor" en "erna" teksten.
Ook het hoofdstuk over zaadwinning is heel uitgebreid en duidelijk.  Een fantastische hulp voor dit wat mij betreft toch wel gevorderde aspect van het moestuinieren.
Mooi ook is het warme pleidooi voor het kopen van je zaaizaadjes bij kleine, sympathieke en biologische kwekerijen!

Naast alle nuttige info over hoe starten, hoe indelen, wanneer zaaien, wanneer en hoe mulchen, etc etc biedt dit boek ook handige plantenportretten.  Bekende en minder bekende groenten worden uitgebreid besproken: zaai - en oogsttijden, mogelijke problemen en oplossingen, maar ook hoe je ze in de keuken kan gebruiken, hoe je ze kan bewaren, met welke andere smaken ze goed combineren.

Achterin het boek staan - de (zelfgekweekte) kers op de taart - dan de recepten van Dorien.  In het voorwoord geeft ze aan hoe ze geleerd heeft dat eenvoud belangrijk is.  Als je nooit zo'n eigengeteeld, heerlijk zoet en sappig kerstomaatje hebt gegeten, is dat misschien moeilijker te vatten.  De tomaten uit de winkel, en eigenlijk alle groenten, smaken toch anders dan die uit een eigen tuin.  Daarom zijn de recepten eenvoudig gehouden: de intense smaak van de groenten op zich is vaak al genoeg: eenvoud siert. 
Naast die verfrissende eenvoud vond ik ook hier inspiratie en creativiteit.  Recepten als cannelloni met snijbiet, pompoen risotto met witloof, een salade met rauwe spruitjes, flensjesrollade met aardpeer en risotto met sla en bieslook doen mij wegdromen van alle mogelijkheden... 
Fijn vind ik ook dat vegan en glutenvrije recepten zo aangeduid zijn, en dat je als lezer zelf mag kiezen of je nu voor vleesgehakt of linzenballetjes gaat.  De recepten zelf zijn allemaal vegetarisch. 
Ook fijn om te lezen, als fermenteerfan, is de uitleg over het inzuren, inmaken en fermenteren van groenten.  De auteurs verwijzen voor verder leesvoer hieromtrent o.a. naar het boek "Abundance" van Alys Fowler, en ze betreuren dat het nog niet vertaald is geraakt.  Dan heb ik goed nieuws: een Nederlandse vertaling is onderweg - en zal zeker op deze blog besproken worden!!!

Samenvatting: of je nu nog aan je bedden moet beginnen, of je teelt al jaaaren je eigen groenten, "De moestuin van Mme Zsazsa" biedt je een schat aan nuttige info, die nog leuk om te lezen is ook.  Tuin voorbereiden, zaaien, oogsten, bewaren, en klaarmaken - het staat er allemaal in. 

 
 

Geen opmerkingen: