zondag 23 maart 2014

Moestuinplannen en mulch

Vorig jaar groeide het onkruid in onze moestuin een beetje boven mijn hoofd!  Dat had deels te maken met de tijd die ik ook in onze verbouwingen wou stoppen, en deels met de weersomstandigheden: telkens ik wel tijd had, was het aan het regenen...
Dit jaar heb ik daarom dubbel zoveel plannen om het onkruid onder controle te houden.  Bovendien wil ik iets aan de woelmuizen in onze tuin doen, die tot nu toe met het grootste deel van onze lekkere pastinaken gaan lopen zijn.

Mijn plannen voor de moestuin:

-Ik ga mijn indeling voor de bedden goed volgen.  Die indeling maak ik al in september, wanneer ik de nieuwe look (te oogsten in het volgende jaar) inplant.
Ik maak een plan van alle tuinbedden, die ik een  nummer geef.
Daarna beslis ik welke plantfamilie op welk bed zal gezaaid worden.
Ik kleur de vakjes op mijn plan in met de kleuren die ik aan elke plantenfamilie gegeven heb - zo is het makkelijk om te zien of je voor een bepaalde "familie" genoeg ruimte hebt ingeschat.
Koolgewassen kleuren op mijn plan blauw, peulvruchten geel, wortelgewassen oranje, bladgewassen groen, en aardappelen bruin. Daarnaast zijn er nog vaste planten (zoals asperges en welsh onion), paprika's en tomaten (in de serre) en aardbeien.


Voorbeeldje van zo'n ingekleurd tuinplan


Telkens ik nieuwe groenten heb gezaaid, kleur ik de nog lege vakjes op een tweede plan in.  Dat tweede plan stelt voor wat ik effectief gezaaid heb.  Het tweede plan is handig om te kunnen zien hoeveel er al effectief gezaaid is in de tuin, en waar.  
Voorbeeld van mijn tuinplan op dit moment (eind maart) met nog niet echt veel gezaaide vakken!

Ik wissel de teelten af: na aardappelen of kolen komen steeds vlinderbloemigen (boontjes, soja, erwtjes, ...) omdat die stikstof in de grond aanmaken (waardoor deze meer voedingsstoffen bevat).  Na bonen komen slagroenten en spinazie, en daarna wortelgewassen (ui, biet, pastinaak, ...).  Pompoenen en paprika's nemen speciale aparte plaatsen in.

-Ik ga nog meer met de maanfasen proberen tuinieren, zolang het weer het toelaat.  Niet alleen is dat superhandig (je weet exact wanneer je welke tuintaak moet doen), het is ook heerlijk om te kunnen zeggen: "Onkruid?  Nee, dat gaat nu even twee weken niet!"
Na die twee weken waarin je volgens het tuinieren met de maan beter geen onkruid trekt, is dat onkruid trouwens tot een aangename wiedhoogte gegroeid...  En zodoende levert het meer mulch of compostvoer op!!!

-ik ga de composthoop elke maand keren.  Dat levert veel sneller bruikbare compost op, en echt veel werk is het niet. 

-ik ben van plan kruiden in te zetten tegen de woelmuizen.  Naar het schijnt helpen peper en knoflookaftreksels. 

-Om het onkruid te beheersen ga ik veel meer met mulch proberen werken.  Het is niet zo dat je met mulch veel minder werk hebt.  Een groot deel van de tijd besteed je namelijk aan het verzamelen en klaarmaken en verspreiden van die mulch.  Maar voor de rug is het wel beter.

Hoe kom je aan al die mulch?

Dit jaar ga ik mijn mulch halen bij:

- het dode materiaal (verdroogde stengels van vorig seizoen) dat overal in de tuin te vinden is.  Ik knip of breek het af, verwijder eventuele zaden (bv van stokroosstengels) die er nog aan zitten, en breek de stengels in stukjes op de bedden.  Na dit werkje is de tuin in een klap opgeruimd en gevoorjaarsmulched!

-vorig jaar heb ik mosterd gezaaid in mijn bloemenwei en op alle bedden waar aardappels gestaan hebben.  Mosterd biedt veel voordelen, zo geneest het o.a. de grond, houdt het slakken weg, en is het een ideale voedingsbron voor bijen.  Lees meer hier.
De na de winter verdroogde mosterdstengels in de bloemenwei ga ik gebruiken voor moestuinbedmulch.

-in de vijver drijft veel wier, om dat tegen te gaan heb ik er krabbenscheer in geplant, maar het teveel zal ik er uit vissen, een dag op de kant van de vijver laten liggen (zodat eventueel leven dat zich in het wier bevindt zijn weg terug naar de vijver kan vinden) en daarna als mulch gebruiken.  Voedingsrijk!

-omdat we momenteel aan het lemen zijn in onze living hebben we veel met leem besmeurde kranten.  Het lijkt me beter om die in de tuin te recycleren dan om ze in de vuilbak te doen.  Ook lege papieren zakken van bloem (5 kg zakken) en pizzadozen ga ik als makkelijke mulch gebruiken. 

-ik heb vorig jaar een hele hoop planten gestekt en verplant - vaak ging dat bijzonder goed!  Veel van die planten zijn woekeraars of stevige groeiers, die je kan snoeien waarna ze gewoon teruggroeien.  Het snoeisel van volgende planten zal ik dan ook gebruiken als mulch:
-salie
-citroenmelisse
-ruccola
-moederkruid
-mosterd
-smeerwortel
-guldenroede
-netel
-alsem
-...

-wanneer ik bij droog en warm weer schoffel, laat ik het verwijderde onkruid gewoon als mulch liggen.  Enkel bij echt warm weer mogelijk!

-van een vriendelijke buurvrouw krijg ik al het grasmaaisel uit haar tuin!

-zelf heb ik meer een wei dan een gazon, en regelmatig zal ik de grootste graspollen afsnijden met een groot broodmes.  Wanneer al het gras en de netels hoog staan, voor de bloei, ongeveer in juni, zal ik zeisen.  En in september nog een keer.  Bij warm weer kan je zo enorm veel mulch bij mekaar zeisen. 

Geen opmerkingen: