zondag 5 januari 2014

zelf water kefir maken

Vorige week, bij het recept om zelf yofu te maken, beloofde ik te laten weten hoe mijn experiment "tofu maken uit sojamelkkefir" afgelopen is.  Helaas!  Niet gelukt!  Ondanks een lange fermentatieperiode en het feit dat ik de kefir goed liet uitlekken verkreeg ik eerder iets cottage cheese achtigs...

Met kefir kan je echter allerlei kanten uit! Deze week wil ik het daarom hebben over water kefir.  Mijn vriend en ik zijn echte waterdrinkers.  Wij moeten ons al echt "forceren" om iets anders bij onze maaltijden te drinken dan water.  Niet dat we sapjes of limonades niet lekker vinden, we houden gewoon van water - het is de ideale dorstlesser. 
Maar toch kan het handig zijn om eigengemaakte drank in huis te hebben.  Met zelfgemaakte waterkefir kan je:
1.Je gasten iets origineels, lekkers en creatiefs te drinken bieden - wie wil er nu geen zelfgemaakte hypergezonde limonade proeven!
2.een drank aanbieden die geen afval of vervuiling heeft gekost, omdat je gerecycleerde materialen en natuurlijke ingrediënten gebruikt
3.een drank aanbieden die goedkoop is.
4.een drank aanbieden en drinken die lekker en gezond is! 

Je kan traditionele kefir maken, maar je kan ook allerlei smaakjes aan de kefir geven en er zo je eigen stempel op drukken.  De "speciallekes" vind je vanonder.  Om traditionele waterkefir te maken, ga je als volgt te werk. 

Traditionele water kefir
Nodig:
-kefirkorrels (probeer via vrienden, Lets, tweedehandssites, ...)
-een afsluitbare pot (weckpot is ideaal)
-water
-citroen of een scheutje goede kwaliteits azijn (vb appelazijn)
-iets zoets (suiker, agavesiroop, ahornsiroop, honing, ...) naar smaak
-gedroogd fruit (traditoneel worden vijgen gebruikt, maar ook bv abrikoos of rozijntjes zijn lekker
-een zeef
-een opvangpot
Enkele opmerkingen:
Op het internet vind je veel nuttige info, maar ook wel zaken die niet kloppen.  Volgens mij bestaat er helemaal geen verschil tussen "melkkefirkorrels" en "waterkefirkorrels".  Volgens mij bestaan er gewoon kefirkorrels, en afhankelijk van in welk medium je ze kweekt (water of melk) verkrijg je iets anders.
Ik heb geen problemen om met mijn waterkefirkorrels, als ik er een teveel van heb, melkkefir te maken met sojamelk.
Het omgekeerde proces (van sojamelkkefir naar waterkefir) heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Verder gebruik ik altijd water uit de kraan, en los ik de suiker nooit op in lauw water.
Ik gebruik ook steeds een metalen zeefje, omdat ik geen ander heb, en mijn kefirkorrels groeien desondanks lustig verder.  Op het internet hoor je vaak dat kefir niet tegen metaal kan.
Tot slot vond ik ook verschillende sites die zeggen dat je kefir geen honing mag geven.  Ik heb hier nog nooit enige problemen mee gehad??
Hoe maak je traditionele water kefir?
1.Doe de korrels in de pot.
2.Voeg water, een zoetstof, (2 el ongeveer?), een tweetal vijgen of abrikozen of een kleine hand rozijnen toe, en de zure stof (citroen of biologische vruchtenazijn).
3.Sluit de pot en schud.
4.Laat 48 uur staan. 
5.Zeef de vloeistof.  Doe het fruit en de eventuele citroen op de composthoop.
6.Herhaal stap 1 tot en met 5. 
7.De opgevangen, gezeefde vloeistof is de traditionele kefirdrank.  Die giet je in de sluitbare opvangpot, en laat je nogmaals twee dagen staan.  Daarna is de drank klaar voor gebruik. 

Maar hier houdt het niet op!!!  Waterkefir is enorm veelzijdig en je kan er alle kanten mee uit.  Vroeger dacht ik altijd dat je een wat specialere kefirdrank kon verkrijgen door allerlei extraatjes mee te laten fermenteren met het hierboven beschreven recept.  Ook het uitstekende boekje "Waterkefir melkkefir" van Peter Bauwens, met prachtige foto's, gaat hiervan uit. 
Je kan allerlei kruiden toevoegen aan de kefir, of appelsap, of bloemen.  Die laat je mee fermenteren en zeef je er nadien uit. 
Maar zelf verkreeg ik op die manier maar zelden echt bevredigende resultaten.  Ik vond de kefir vaak te zuur, of te alcoholisch, of te sterk sprankelend, of niet lekker genoeg van smaak.  Ik heb mijn kefir van alles "gevoed" en beleefde er allerlei avonturen mee.  Ik herinner me nog levendig dat ik de korreltjes liet proeven van een volledige pot "mislukte" (wegens niet zo lekkere) brandnetelconfituur.  Nadat ik drie glazen van deze kefir (die wel lekker was) genuttigd had, moest ik op bed gaan liggen wegens plotseling ladderzat :)
Dat was even onvoorzien!  Het hoge alcoholgehalte lag natuurlijk aan de grote hoeveelheid suiker.  Met een normaal gemaakte kefir zal dit probleem zich niet stellen: het percentage alcohol ligt dan heel laag.  Zo laag dat veel mensen op het internet waterkefir ook aan hun kinderen geven.  Klinkt misschien een beetje raar, maar ik neem aan dat het geen kwaad kan. 

Nog niet zo lang geleden heb ik echter een nieuwe manier om kefir te maken ontdekt, die wat mij betreft veel beter werkt en veel betere resultaten oplevert!  Op de meeste Amerikaanse sites wordt immers aangeraden om je kefir pas smaak te geven NADAT je hem gezeefd hebt.
Lekkere kefir maken via een tweede fermentatie
Nodig:
-gezeefde traditionele kefirdrank
-een afsluitbare pot
-smaken die je lekker vindt - denk aan stukjes gember, appel, citroen, ...
-of kruiden of theemengsels die je lekker vindt (anijs, speculaaskruiden, munt, vanille, rozenblaadjes)
-of vruchtensappen of bv kokoswater
-een zeef
-flessen om de gezeefde drank in te doen
Hoe maak je het? 
1.Eerst maak je water kefir volgens de traditionele methode.  Zie hierboven.
2.Zeef de kefirkorrels en de citroen en gedroogd fruit eruit en giet de drank in een nieuwe, afsluitbare pot.
3.Voeg je smaakstoffen toe.
4.Laat twee dagen staan.
5.Zeef, en giet in flessen.
6.Label je flessen.
7.Geniet!



Geen opmerkingen: