zondag 11 augustus 2013

Bespreking: de Elektrische Fiets

Het is mooi fietsweer...  Het moment om het eens te hebben over de elektrische fiets!
Drie jaar geleden kocht ik een Giant Twist Go Double.  Ik hou niet van pendelen, en ik heb geen rijbewijs.  Hoewel ik op een uur trappen van mijn werk woon, vond ik met de fiets gaan de beste optie.
Maar...
Ik ben niet sportief.
De weg die ik moet fietsen, heeft vaak harde wind.
Er zijn heel wat heuvels die ik over moet.
Allemaal moeilijkheden die makkelijk te overwinnen zijn met de elektrische fiets!  Met mijn Giant fiets ik makkelijker een heuvel op dan dat ik met mijn gewone fiets rechtdoor rijd...  En ik gebruik zelden de sterkste ondersteuning.
Op internetfora pluis ik wel eens de reacties op o.a. Giant uit.  Daarbij viel me op dat het vooral oudere mensen zijn (gepensioneerd), die  voor hun plezier fietsen met elektrische ondersteuning.
Waarom fietsen niet meer jongere mensen elektrisch naar hun werk?  s' Ochtends zoef ik de file voorbij, terwijl ik het fietspad een goeie veertig minuten voor mij alleen heb.  In de stad zelf ontmoet ik meer fietsers, maar blijkbaar fietsen weinig jonge mensen naar hun werk als de afstand wat langer is. 
Deze blog gaat over zelfvoorziening, en het nadeel aan een elektrische fiets is dat het je afhankelijker maakt van de fietsenmaker - de elektrische technologie opknappen is iets anders dan een lekke band repareren...  Maar tegelijkertijd leef ik wel een stukje ecologischer (iemand kan mijn plaats in de bus innemen nu) en geef ik minder geld uit.  Aangezien ik geen rijbewijs heb, is deze elektrische fiets een beetje mijn vrijheid! 

Ik vat de voordelen van de elektrische fiets even samen:
1.Elektrisch fietsen is ecologischer dan met de auto gaan.
2.Na de aankoop (mijn fiets kostte 2100 Euro, drie jaar geleden) is fietsen een stuk goedkoper dan met de auto gaan, helemaal als je werk een fietsvergoeding betaalt.
3.Je hoeft nooit meer op de bus te wachten, of de sneeuw van je voorruit te krabben, of in de file te staan: je krijgt meer vrijheid in het pendelen.
4.Je wordt fitter.  Mijn collega vind het zo moedig van me, dat ik 2 uur per dag fiets.  Maar ik doe verder niet aan sport, en ik win op deze manier dus tijd.  Ik "sport" namelijk tijdens het pendelen!
5.Je wordt er blijer van!  Je kan al je frustratie kwijt op de pedalen!
6.Het is gezonder om te fietsen.  Je bent in de buitenlucht, je beweegt, ...
7.Je hebt minder stress (over bv files, over te laat komen als de bus te laat is, ...)

Wanneer mijn fiets goed werkt, ben ik er heel tevreden over.  De voordelen van de Giant Twist Go Double:
1.Dubbele batterijen, dus grote actieradius.
2.Een aangename ondersteuning telkens je vertrekt.
3.Een fijn fietsgevoel, werkelijk of je "reuzen"passen neemt.
4.Een aangenaam zadel. 
Toch zou ik nooit meer een Giant kopen, moest deze fiets het ooit helemaal begeven.  Mijn redenen?
1.De batterij "flipt" regelmatig door.  Alle lichtjes op de "Ride Control" (computertje dat de ondersteuning regelt) flikkeren dan en de ondersteuning valt weg.  Soms valt de  batterij gewoonweg uit.  Enkele flinke tikken tegen de computer helpen, maar of dit de bedoeling is?
2.De fietstassen zijn van slechte kwaliteit, terwijl ze er stevig uitzien. 
3.De batterijen zijn belachelijk moeilijk uit de houders te halen wanneer je ze wilt opladen.  Je moet er eerst aan wrikken om de hendel los te krijgen, dan eraan sleuren om ze eruit te krijgen. 
4.De fietsenmaker zei me dat de frame nogal slecht in mekaar zit: de fiets moet zeker jaarlijks nagekeken worden, er zijn verhalen van frames die zomaar plots losschoten. 
5.Bij problemen (zoals de ride control die doorflipt) is het erg moeilijk om Giant ZELF te bereiken.  Ze dekken zich goed in en geven nergens een adres waar je terecht kan.  Alles moet via de fietsverdeler gebeuren.  Als je de pech hebt om, zoals ik, bij een slechte verdeler terecht te komen, dan kan het maaaaanden duren voor je respons krijgt.  Ondertussen zijn er niet altijd vervangfietsen beschikbaar (beeld je eens in dat dit bij auto's ook zo was!).  Een zeer slechte en klantONvriendelijke service dus. 
6.De Giant fietsen worden in China gemaakt.  Niks mis met internationale handel, maar ik probeer ecologischer te leven.  Een volgende fiets zou dus zeker, nu er ondertussen meer keuze in Belgische of Nederlandse fietsen bestaat, lokaal aangekocht worden. 

Ondanks de nadelen van mijn specifieke fiets zou ik iedereen aanraden om de auto te laten staan en om met de e-fiets naar het werk te gaan!  Veel mensen geven als bezwaar aan dat ze niet bezweet op het werk willen aankomen.  Wat mij betreft valt dat heel goed mee.  Desnoods kan je altijd een extra t-shirt meenemen - sommige bedrijven bieden zelfs douches aan, maar een wasruimte is er overal. 
Wil je iets aan je conditie doen zonder tijd te verliezen, wil je minder stress in het pendelen, wil je snel kunnen fietsen, geld winnen EN ecologischer leven, kies dan voor een lokale e-fiets!  En mocht je nog twijfelen, de stukjes van de VelotariĆ«r over alles wat fietsen betreft trekken je zeker over de streep!


Geen opmerkingen: