dinsdag 26 maart 2013

Experimenten met Aardpeer

Met deze strenge winter heb ik nog niet vaak aardpeer uit de grond kunnen halen, maar ik kan wel vertellen dat mijn vorige "aardpeer-experiment", namelijk het maken van aardpeer azijn, geslaagd is bevonden! 
Aardperen zijn woekerplanten en je kan er dus heel veel van oogsten.  Bovendien zijn ze gezond (zeker voor diabetes patiënten, omdat er een soort natuurlijke suiker in zit) en lekker. 
Hoe ik precies te werk ging om de peertjes in azijn om te zetten kan je lezen op mijn vorige blog, adres:

http://zelfvoorzieningsbijbel.jouwweb.nl/blog1/aardpeerazijn

De azijn ziet er niet echt smakelijk uit, moet ik toegeven.  Na al die maanden ziet hij donkerbruin - mogelijks wordt die kleur mee veroorzaakt door zandkorreltjes die per ongeluk mee gemixt zijn.  Aardperen zijn niet zo eenvoudig schoon te krijgen...  Een echt goede azijn bevat echter altijd een soort bezinkingslaag, dus ik laat me hier niet door afschrikken!  De geur is vrij verfijnd, en doet denken aan balsamico azijn! 

Aangezien mijn vriend geen fan is van aardpeer, beloofde ik aan mezelf dat ik mijn experiment enkel als geslaagd zou beschouwen als hij niet klaagde over de smaak van de dressing die ik met mijn aardpeerazijn maakte. 
En wonder boven wonder!  Hij zei dat hij de dressing lekker vond, en vroeg: zit daar balsamico-azijn in?
Mijn dressing, opgediend met veldsla, was heel eenvoudig:

-1tl aardpeerazijn
-1tl agavesiroop (je zou ook een andere zoetstof kunnen gebruiken)
-1tl mosterd
-3 el olijfolie

Lang leve de aardpeer!

3 opmerkingen:

Unknown zei

Ik ben een groot fan van aardpeer! Ik doe ze door de aardappelpuree, dat geeft het een heerlijke smaak! Het recept voor aardpeerazijn zal ik zeker een keer uitproberen, lijkt me heerlijk. Groetjes uit Den Haag, Lia

Unknown zei

Ik ben een groot fan van aardpeer! Ik doe ze door de aardappelpuree, dat geeft het een heerlijke smaak! Het recept voor aardpeerazijn zal ik zeker een keer uitproberen, lijkt me heerlijk. Groetjes uit Den Haag, Lia

Krol zei

Dag Lia,
dat ga ik ook eens proberen: aardpeer door de puree! Laat je weten hoe het lukt met de azijn?
groetjes!