zondag 10 februari 2013

fruitbomen lemen

Twee jaar geleden kocht ik in de kringloopwinkel een boekje over biologisch tuinieren: "Biologisch groenten kweken"van Marie Luise Kreuter. 
Daarin vond ik een verrassende tip, waar ik nog nooit tevoren van gehoord had: in februari, na de wintersnoei, strijk je best je fruitbomen in met leempap.  In Duitsland en Frankrijk bestaat voor zo'n leemkuur blijkbaar een product in de handel, nl Preicobakt, maar je kan dit ook zelf maken.  Het middel, een mengsel van leem, kruiden en mest, biedt je fruitbomen veel voordelen:

1.Als je de stammen jarenlang met leempap bestrijkt, wordt de bast mooi glad - schadelijke insecten vinden geen huisvesting meer in holtes en scheuren en zullen je bomen minder teisteren. 
2. In februari kan het 's nachts hard vriezen, terwijl overdag de zon soms schijnt.  Dit kan voor vorstscheuren zorgen in de stammen van fruitbomen.  Maar met leem behandelde stammen scheuren niet. 
3.Door de kruiden en de mest wordt de boom ook nog eens beschermd en gevoed. 
4. Schimmelvorming wordt tegengegaan door het leempapje.
5.Als je de knoppen van fruitstruiken (vb aalbes) met leempap bestrijkt zullen vogels minder geneigd zijn om al in de winter aan de knoppen te vreten. 

 Ik pap mijn fruitbomen nu twee jaar in met leem, en vooral bij die ene hoogstam die we hebben is het resultaat zichtbaar: de leem van vorig jaar zit zelfs nu nog op de stam, die mooi glad is.  Bij de laagstammetjes is de bast mooi egaal. 

Nodig:
-emmer
-verfborstel
-regenwater
-een roerstok
-leem (hetzij gekocht, hetzij gewoon uit de tuin)
-een kruidenaftreksel.  In het boek wordt heermoes aangeraden, vanwege het kiezelzuur dat in grote hoeveelheden in dit plantje voorkomt.  En hoewel er grote hoeveelheden heermoes in mijn tuin voorkomen, in het seizoen, heb ik ze allemaal als mulch gebruikt!  Ik gebruik in de plaats een aftreksel van kamillebloemen.  Kamille wordt wel eens een plantenheelmeester genoemd, dus ik vermoed dat dit de fruitbomen evengoed zal helpen.  Andere alternatieven die je zou kunnen nemen: salie, goudsbloem. 
-mest - idealiter koemest, volgens het boek.  Ik ga oude gedroogde kippenmest nemen, en zeker niet te veel, gezien kippenmest vrij scherp is. 
-droog weer, liefst ook de komende dagen na het inpappen

Hoe?
1.Schep wat leem in de emmer
2.Meng een deel mest (1 op 8, bv), een deel kruidenaftreksel (2 op 8, bv) en net zoveel water erbij tot je een smeerbare massa krijgt.  Ik gebruik water bij tot het vrij dun en vloeibaar is, maar de leem moet wel op de stam blijven zitten.  Goed roeren met de roerstok.  De hoeveelheden moet je zelf een beetje "aanvoelen". 
3.Doop je verfborstel in de "leemverf" en strijk de stammen in tot aan de eerste takken.  Bij struiken verf je de takken en de knoppen tot ze "beige" zien. 

Geen opmerkingen: